Všetci za vlády Matoviča s ministrom obrany Naďom tvrdili, že MiG-29 sú zastaralé lietadlá, hlboko zaostávajúce za F16kami. Z 12 kusov sme mali v dobe mieru schopných na výcvik asi 4-5, pre vojnu však 8 až 10, čo sa zamlčiavalo( po výmene agregátov bolo 8 pripravených na prelet vzduchom, no po zásahu zhora preleteli 4, štyri boli rozobraté a transportovali sa po zemi). Vtedy by totiž mohli lietať aj s dobovo prepadnutými agregátmi do opravy, pokiaľ by boli inak technicky funkčné. Ich odstavenie pre poruchy bola len otázkou finančných možností a nie technických nespôsobilostí. A napokon stále porovnávali našu verziu 9.12,A (1989) bez výraznejšej modernizácie zbraňového systému s F16 Block 70/72, ktoré sme objednali zmluvou v 2018 roku a dodnes ich nemáme nasadené do ochrany vzdušného priestoru. Dokonca po prílete prvých dvoch kusov v lete 2024 sme nemali vycvičených ešte ani pilotov ani pozemný personál pre ich obsluhu. A tak sedia na zemi a čakajú. Piloti totiž absolvovali v USA výcvik na block 30 maximálne 50, čo je úplne iné prístrojové a zbraňové vybavenie vrátane staršieho radaru ako F16 block 70/72. Ata ak chodia stále lietať kondičné lety do USA a doškoľujú sa na našich novovyrobených kusoch, ktoré sme tam ponechali na dokončenie výcviku. Lebo USA tieto lietadlá nevlastnia. To je ako keby ste si do autoškoly museli doniesť vlastné auto na ktorom sa vyškolíte a získate vodičák! Otázka teda stojí, akú zľavu nám za toto USA dali z pôvodnej ceny?? My tam totiž odlietame stovky hodín rezurzu VLASTNÝCH STROJOV? Pričom je to v cene za preškolenie a dodávku.
Už v roku 1989 sme mali na ne rakety použiteľné do asi 70 km ( R27)za ideálnych podmienok, pričom F16 v tej dobe takými raketami nedisponovali. Veľký technický skok zaznamenali F16 až v modernizácii na BLOCK 50, kde boli implementované vtedy nové rádiolokátory s možnosťou použitia rakiet AIM 120 ( A a B) s doletom 80 a 110 km v režime pustil zabudol, bez nutnosti sprevádzať cieľ palubným lokátorom.
Modernizácia F-16 na štandard Block 50/52 zahŕňala AIM-120B AMRAAM .
-
Táto verzia F-16 bola vybavená radarom Northrop Grumman AN/APG-68(V)5 alebo novým AN/APG-68(V)9 . Prvý na block 50/52 modernizovali Poliaci od roku 2008, začali lietať v roku 2010. Po nich modernizovali Dáni, Holanďania aj Nemci ( 2010-2014) Nóri svoje f16 block 20 nemodernizovali a vyradili ich z prevádzky. Postupne aj ostatné EU štáty vyraďujú f16 a nahrádzajú ich F35. Poznámka k spoľahlivosti F35.
-
Británia rieši katastrofálnu situáciu, keď misie v dobe mieru môže plniť len 35% týchto drahých lietadiel( F35 B). V USA je to pri verzii A asi 50%, najlepšie je na tom Izrael, ktorý si zabezpečil vlastnú logistiku a modernizačný program, ten má schopnosť plniť misie asi 80%. (odkaz na konkrétnosti nižšie)
Teraz Vám tu dám pár dokumentov, z ktorých je zrejmé, že v roku 1996 nám Rus ponúkli modernizačný program pre 12 MiG-29 A, ktorý by ich zaradil NAD technickú úroveň vtedajších všetkých F-16 block 20 a 30 u Európskych užívateľov. Bol to modernizačný návrh aj s nástrelnými cenami, o ktorom čo do rozsahu aj ceny sa dalo rokovať, Nikdy sme to neurobili, lebo na vtedajšiu dobu to boli závratné ceny, na dnešnú skoro zadarmo.
-
Čo bolo obsahom tohto programu?
-Dodávka nových 12+1 lietadiel na západné prístrojové vybavenia ( toto sme robili za pomoci rusov niekedy okolo 2005 bez podvesných nádrží a bômb) pre použitie dvoch podkrídlových podvesných nádrží po 1150 litrov na zvýšenie doletu z 2100 na 2900 km, s možnosťou použitia leteckých rakiet X-29T( televízne navedenie závesníky 1 a 2) a KAB 500KR s televíznym alebo laserovým navádzaním. Realizácia 1996-97 cena za jedno lietadlo 26,485 mil USD.( lietadlá z deblokácie rok 1995 stáli s podvesnými podkrídlovými nádržami 21,5 mil USD za kus.)
-
Modernizácia našich lietadiel v tom istom rozsahu ( bomby rakety nádrže ) 919 400 USD za lietadlo
– rozšírenie možností pre použitie rakiet vzduch vzduch R-27 Э1, R27ЭR1,R-27 TЭ1( zvýšenie max doletu) a ako novinka použitie novej rakety RVV-AE ( R77), zvýšenie zbraňového zaťaženia pod krídlami na 4000 kg.
-
Obsahovalo to modernizáciu rádiolokátora N019 na N019ME)Radar mohol sledovať naraz 10 cieľov a vypustiť na dva ciele rakety rvv ae súčasne.
-
dolet rakiet RVV-AE pri pustení až na 2 ciele súčasne od 500m do 50-80km podľa podmienok a typu cieľa( dovtedy len 1 raketa na 1 cieľ. Na cieľ manévrujúci s preťažením až 12G
-
Dolet rakiet ER1= od 500m do 60-120km, TE1= od 500m do 50-110km do výšok 30km
-
úprava bojového palubného komplexu ovládania zbraní PRNK ako aj pozemných testovacích zariadení, dokumentácie a programu testov na všetky nové zbrane a vybavenie.
-
cena na kus 4 145 000 USD
Toto všetko bolo k dispozícii v období rokov 1996-7, keď v európskej flotile F 16 block 20,30 nič podobné nebolo zavedené. To prišlo až s block 50 po roku 2010.
-
Práce celej modernizácie by sa vykonávali u nás priamo počas prevádzky lietadiel skupinou výrobcu. Takže ak by sme v tom roku 1996 mali 4,145 milióna na jedno lietadlo, mohli sme ich mať zbraňovo konkurenčné dodnes a nemusel by nikto hovoriť že sa ničomu zo západu nevyrovnajú.
Záverom by som skonštatoval, že ani najlepšie parametre techniky prevyšujúce tú protivníkovu nenahradia stupeň vycvičenosti posádok a funkčnosť systému v ktorej sú zaradené. Žiadna armáda sa nestáva lepšou len modernejšou technikou a prevahou papierových technických predpokladov. Schopnosti armád a zbraní určujú až ľudia, ktorí ich vedia použiť na ich maximálnych možných technických hraniciach. Tú ponúknutú modernizáciu, ktorú sme neurobili spomínam len preto, aby bolo zrejmé, že výrobca Mig-29 v ničom technicky nezaostával za konkurenciou. Ako som uviedol na príklade F35, môže zle navrhnutý alebo zazmluvnený logistický systém úplne anulovať všetky prednosti novej špičkovej vzdušnej zbrane a uzemniť ju na dlhé mesiace. https://simon22.blog.pravda.sk/2025/07/12/f35-v-britanii-maju-jen-30-schopnost-plnit-misie-chybaju-im-integrovane-rakety-vzduch-zem-dlheho-dosahu/
Ak výrobné kapacity pre F35 nestačia a čakacia doba na lietadlá sa pohybuje 8 a viac rokov, tak ako môže vyzerať výroba a včasné dodávanie náhradných agregátov? Nie je dôležité vymyslieť špičkovú zbraň, pre jej bojové použitie je rovnako dôležité ako ju udržať v bojaschopnom stave a ako rýchlo ju vieme opraviť a znova vrátiť do bojového procesu. A to sa týka všetkého, od ručných zbraní počínajúc, zložitými lietadlami končiac.
Názor bývalého veliteľa s prehľadom o situácii v rokoch ku koncu éry MiG-29:
„Vlado pri vsetkej ucte pises co by bolo, keby bolo…ale nebolo…napis radsej ako fungoval Abonent…ake boli povodne plany o rocnych naletoch…a aka bola realita…skutocne nalety sa ani nepriblizovali tym planovanym…nezabezpecovali ani prirodzenu obmenu lietajuceho personalu…a nie..MiGy neskoncili preto lebo boli podpisane F16…skoncili by aj bez toho…neboli piloti, neboli rakety…dodavky motorov a dalsich ND z ruska sporadicke a v zlej kvalite…a nie nebolo to za Nada ale dlhodobo a z velkej casti už predtým…skus sa ponorit do otvorenych zdrojov a napis kolko stala letova hodina v poslednych rokoch ked zapocitas iba platbu za abonent a rocny nalet…bez paliva, platov personalu a dalsich nakladov…mozno by sa niektorym danovym poplatnikom otvorili oci…aj ked pochybujem…cisla su zlozite a nezazivne…lepsie su bajky…
Dodám, že o nefunkčnosti abonentskej zmluvy má úplnú pravdu. Prvá ešte ako tak fungovala, no druhá nezabezpečila čo mala a tak sa služba týchto lietadiel u nás blížila nenávratne k jej koncu. To bol veľký problém logistického zabezpečenia, podobný majú teraz Briti pre svoje F35B, keď majú spôsobilosť pre plnenie misií len na úrovni 30%, v USA pre F35A je to len 50%. Nie je dôležité niečo skvelé vyrobiť a predať, najdôležitejšie je to udržať v prevádzke a v možnom bojovom použití a je jedno z ktorej strany glóbusu pochádza výrobca…
( cena R27- 358 000 USD, R73 -183 000 USD, motora RD33-2,258 mil USD, AIM-120 A 600 až 953 000)
MiG-29 sú jednoducho pasé a skončili najlepšie... ...
ja som niečo písal že sme ich mali držať?? kde... ...
Krútiš sa okolo toho úplne zbytočne. MiG-29 už... ...
ale dva prdy a nie že nevieš prečo som ich... ...
To nebol "názor" veliteľa, ale holé... ...
Celá debata | RSS tejto debaty