Letecké opravovne, znova TUNEL?

podnikSú našim jediným leteckým opravárenským závodom s dostatočne dlhou históriou  a tradíciou. Prvé letisko pri Trenčíne v Biskupiciach sa začalo budovať v roku 1934. Dokončené bolo v roku 1938 a hneď na ňom sídlila presťahovaná dieľňa a letecký sklad z Nitry ako aj výcviková letka. Cez vojnu ho využívali Nemci . Po roku 1945 bolo letisko s dielňami obnovené a pokračovalo v rozvoji. V roku 1954 vznikol letecký opravárenský podnik  Opravny Trenčín. Najväčší rozvoj zaznamenal postupne v 70tych a 80tych rokoch ukončením vybudovania 2200 metrovej betónovej dráhy v roku 1987.

Opravovne boli budované pre Československé letectvo a spolu s opravovňami v Prahe pokrývali potreby vtedajšieho letectva na generálne opravy viac ako 500 kusového leteckého vojenského parku.  V 80tych a začiatkom 90tych rokoch mali v sortimente opravy MI-17, Mi-24,MiG-23, L-410, L-39, L-29 Su-25, Su-22, iné maličkosti a zamestnávali skoro 2000 ľudí. Produkcia pre valutovú cudzinu zabezpečovala prosperitu, Irán, Irak, Lýbia, Jemen a iné… boli super jobom.

Po rozdelení Československa sme založili samostatné letectvo podľa princípu 2:1s počtami techniky napríklad: 78 ks MiG-21, 12 ks MiG-29( z deblokácie za dlh získaných dalších 12)okolo 20 Su-25, skoro rovnako Su 22, 24 kusov bojových vrtuľníkov Mi-24, 17 kusov Mi-17, pár Mi- 2, asi 8ks L-410 2x An-24, 2x An-26, 1x An-12, 1x Tu 154, 1x Jak 40…. do 20 ks cvičných lietadiel L-39 , L-29. Kapacita LOT bola veľmi dobrá, no po rozdelení začali problémy. České letectvo si začalo robiť VŠETKO doma a vznikla prvá veľká diera v produkcii. MiG 23 tesne po zavedení do produkcie ukončil svoju opravárenskú existenciu, lebo Slovensko nechcelo ani jediný . Rôzne embargá na arabský svet vzal prácu v LOTN , ktorú už nikdy oficiálne nezískali. Po vyradení z výzbroje ASR  lietadiel Su-25, a Su -22 problémy s udržaním výrobných kapacít boli skoro neriešiteľné. Prudký pokles zamestnancov len kopíroval nedostatok práce. V prvej dekáde 21 storočia armáda vyradila taktiež bojové vrtuľníky, poklesol stav prevádzkovania všetkej leteckej techniky. A tak  počet súčasných zamestnancov, čo stále vedia robiť svoju prácu pod hranicou 500 hláv. ( skôr 300 ako 500)… Podnik s kapacitou niekoľko desiatok generálnych opráv ročne na asi 8 druhoch leteckej techniky zostal v podstate bez práce.Začal opravovať rôznu pozemnú, automobilovú a rádiolokačnú techniku no to nie je spása. Priebežné doby tých pár kusov lietadiel a vrtuľníkov čo sa tam dnes opravujú ročne neúmerne stúpli, rovnako ako aj cena za jednotkovú opravu.  L-39 je na konci technického života, L-410 v bezgenerálkovej prevádzke. MiG-29 má problémy s prevádzkyschopnosťou v letectve pre nedostatok financií, zavedená generálna oprava je po modernizácii preč, lebo sa nevykonáva. 

ČO MAJÚ ROBIŤ???? Naša armáda nemá dostatok techniky, okolité štáty si robia všetko sami, alebo prezbrojili na techniku, ktorá nie je výrobným programom LOTN.  5 generálok ročne neuživí ani to torzo zamestnancov, čo tam zostalo.

Hľadá sa strategický partner……  akou formou?? NO to predsa nezáleží len od želania ministra, ale aj od toho, kto prinesie prácu pre túto oblasť. A tu čítam hysterické kidy o tom ako to teraz niekto vytuneloval, urobil z prosperujúcej fabriky úmyselne chudobné torzo, ktoré chce dohodiť svojmu kamošovi za jedno euro.  Pád LOTN začal rozdelením Československa v roku 1993 , chvíľku bol pribrzdený opravami a modernizáciou MiG-29, modernizačnými programami Mi-17, L-410, L-39, zmenou avioniky na palubách z metrickej na anglo-saské miery. .  Pád je skoro na úplné dno, ani za Dzurindových vlád či Radičovej sa nezastavil , ba sa prehĺbil vyradením bojových vrtuľníkov z výzbroje, ktoré boli vtedy  s Mi-17 nosnou produkciou.

Prosím a terazky všetci RAĎME ako to najlepšie vyriešiť… ako udržať opravárenskú kapacitu, ktorá by vedela opravovať a modernizovať  náš letecký malinkatý park a zároveň by si zarobili na svoju existenciu…… ďakujem vopred za plodnú diskusiu, bez politikárčenia ….

Aké veľké armády bojujú proti sebe na Ukrajine a aké majú straty?

15.10.2025

Neexistujú presné údaje, zverejňované údaje sú len kopa propagandy vo svoj prospech a to na oboch stranách. Pravda zomrela ešte pred začiatkom konfliktu, všetko v oficiálnej tlači sú údaje pripravené tajnými službami oboch strán, ktorých úlohou je zakryť skutočný stav a podporiť bojového ducha vojsk a svojho obyvateľstva. Takže takto vyzerá informácia výhradne [...]

Mala Ursula Von der Leyen deda dôstojníka wermachtu? Vyvracači hoaxov tvrdia že to je hoax, skutočne?

11.10.2025

Chat GPT to popiera ale pripustil že to bol jej príbuzný, no nevie určiť aký a tvrdí že nebol dôstojníkom wermachtu počas IIWW. Tak som sa obrátil na Číňana a ten bez okolkov napísal toto.: – Áno, Carl Albrecht Hugo Laubereau bol skutočne starý otec (matkinej strany) Ursuly von der Leyen. Carl Albrecht Hugo Laubereau narodený 22.januára 1900 bol otec Marty Laubereau. [...]

Poslal som naliehavú výzvu svetovým lídrom, je minúta po dvanástej.

01.10.2025

Slovensko 1.10.2025 Vážení štátnici Sveta, Európy, Ukrajiny a Ruska, obraciam sa na vás s naliehavou výzvou, keď vojenský konflikt v Európe pokračuje už 1315 dní, keď sa eskaluje napätie v celej Európe a hrozí, že sa prenesie do Európy či celého sveta a zmení svoju podstatu z ohraničeného teritoriálneho konvenčného, na globálny jadrový. Nik s nikým už nerokuje [...]

Donald Trump / Viktor Orbán /

Orbán v Bielom dome po boku Trumpa: Len "malé Maďarsko" a USA chcú ukončiť vojnu na Ukrajine

07.11.2025 19:00, aktualizované: 19:24

Podľa maďarského premiéra všetky ostatné krajiny sú provojnové.

Autobus

Autobus pri Košiciach narazil do stromu, viacerí cestujúci sa zranili

07.11.2025 18:33, aktualizované: 20:35

Na mieste zasahujú všetky záchranné zložky.

Milan Majerský

Raši rokoval s KDH o návrhu predĺžiť volebné obdobie samospráv. Hnutie návrh podporilo

07.11.2025 17:39

Šéf parlamentu chce o návrhu rokovať s politickými stranami, aby sa dosiahla potrebná ústavná väčšina na zmenu zákona.

simon22

Nežijem krátko aby som nič nevedel, ale ani príliš dlho aby som všetko zabudol...

Štatistiky blogu

Počet článkov: 653
Celková čítanosť: 3721121x
Priemerná čítanosť článkov: 5699x

Autor blogu

Kategórie

Archív