7.novembra Holandsko vyslalo prvých päť stíhačiek F-16 do Európskeho výcvikového strediska stíhačiek F-16 v Rumunsku na výcvik ukrajinských pilotov. Holandské ministerstvo obrany v ten deň uviedlo, že Holandsko pošle do výcvikového strediska celkovo 12 až 18 stíhačiek F-16MLU.
Dôvod aktualizácie Mid Life
Keď F-16 vstúpil do služby v roku 1979, očakávalo sa, že lietadlo bude nahradené nástupcom v roku 1999. Z viacerých dôvodov, ekonomických aj politických, nebude F-16 nahradený nástupcom (čo nie je zatiaľ k dispozícii práve teraz) a nebude postupne vyradený z prevádzky do roku 2010. Aby sa zachovala rovnaká úroveň operačných schopností a prevádzkovej efektívnosti existujúcich lietadiel v priebehu nasledujúcich desiatich až dvadsiatich rokov v tomto svete neustále rastúcich technológií, rozsiahly program modernizácie bol vyvinutý, ktorý sa neskôr stal známym ako Mid-Life Update alebo MLU . Obsah modernizácie:
Zvýšenie technického života na 30 rokov a o 5000 letových hodín, najdôležitejšou položkou balíka Mid Life Update je Texas Instruments Modular Mission Computer ( MMC ), ktorý je kľúčom k poskytovaniu nových schopností, ako sú senzory a zbrane, vylepšené rozhranie pilot-lietadlo a pomoc pilotom. Subdodávateľmi sú Terma, Nea Lindberg a Signaal. Tento počítač pozostáva z modulov vymeniteľných za riadok (LRM) založených na niekoľkých 32-bitových mikroprocesoroch RISC MIPSCO R3000. Radar riadenia paľby
Westinghouse AN/APG-66(V2) Fire Control Radar (FCR) je vybavený úplne novým signálovým dátovým procesorom. Umožňuje režim sledovania počas skenovania až pre desať cieľov, ako aj schopnosť šesť proti šiestim AIM-120 AMRAAM. Medzi ďalšie funkcie patrí 25% vylepšenie rozsahu detekcie a sledovania, vylepšený režim zaostrenia Dopplerovým lúčom (DBS), vylepšené režimy mapovania vzduch-zem a zem, DNS so stredným rozlíšením, vylepšený ECCM a kompatibilita s farebným displejom. Súprava MLU a prijímač má tiež o 40 % vyššiu spoľahlivosť v porovnaní s predchádzajúcimi verziami. Integrovanie rakiet AIM-120 AMRAAM A s doletom do 80km, B vylepšené navádzanie, C5 dolet 105km. Celý obsah modernizácie MLU je tu.
https://www.f-16.net/f-16_versions_article2.html
V máji tohto roku Spojené štáty vyjadrili podporu svojim spojencom pri poskytovaní bojových lietadiel F-16 a výcviku pilotov Ukrajine. Ruský minister zahraničných vecí Lavrov v tejto súvislosti varoval, že prítomnosť stíhačiek F-16 schopných niesť jadrové zbrane na Ukrajine bude Rusko považovať za jadrovú hrozbu pre Západ. MLU a písmeno M v označení F-16AM. Znamená to, že lietadlá boli modernizované a dostali tzv. Mid Life Upgrade, čiže vylepšenie v strede životnosti. Nesie starší radar AN/APG-66(V2). Ten má ešte mechanicky ovládanú anténu pod krytom v prednej časti lietadla. Dosah radaru okolo 110 km. Závisí to od rôznych podmienok, napríklad aj od výšky letu. Dôležité je, že aj v prostredí s aktívnym elektronickým rušením má dosah viac ako 80 km. Môže tiež navádzať na ciele viac rakiet – až šesť AIM-120 AMRAAM naraz. Práve tieto rakety budú tým najvýznamnejším, čo F-16 do ukrajinského arzenálu prinesie.
AIM-120B
Hmotnost: 158 kg
Délka: 3 658 mm
Rozpětí křídel: 533 mm
Rozpětí kormidel: 635 mm
Průměr těla rakety: 178 mm
Letová rychlost: M=4
Maximální dosah: 50 – 70 km
Bojová časť: trieštivo-trhavá WDU-33/B o hmotnosti 22,7 kg
Verzia AIM -120 C-5 má dolet zvýšený na asi 105km.
Naše Mig-29 z roku 1989 mohli používať rakety R73 a R27, ktoré mohli ničiť ciele do max vzdialenosti R73-40km a až 80 km R27. Už v tejto verzii boli výkonnejšie ako F16 Block 20 či 30.
Novšia verzia R-27EA – s multifunkčným monopulzným dopplerovským aktívnym radarovým vyhľadávačom 9B-1103M . Dostrel 130 km ( tu sme už nemali)
Rusi po rozpade ZSSR postupne utlmili u bojových útvarov MiG-29, lebo až 80% z nich zostalo mimo územia Ruska, a už ich nemajú vo výzbroji prioritných bojových útvarov viac ako 15 rokov. Používajú pre vzdušnú nadvládu lietadlá typu SU rôznych verzií. SU30M, SU-35xx a Su-57.
Rusi používajú ako základnú raketu vzduch-vzduch R77( RVVAE– pusti a zabudni) čo je ekvivalent AI 120 AMRAAM. v základnej verzii : Raketa RVV-AE (R77) zachytáva ciele letiace rýchlosťou do 3600 km/h v rozsahu výšok od 20 m do 25 km, pričom s preníženia- prevýšenia vzhľadom na nosič až o 10 km a nekladú žiadne obmedzenia na preťaženie rakety v čase štartu. Dosah odpálenia vysoko letiacich cieľov je až 80 km, posledných 20 km navádzaná vlastným lokátorom. Zasiahnuť nízko letiace ciele je možné na vzdialenosť až 20 km a zachytiť až 25 km. Raketa je schopná zasiahnuť ciele pri manévrovaní s preťažením až 12 g Rusi však používajú modernizovanú verziu R77-1 s účinným dosahom 110km s možnosťou manévru s preťažením až 40g.
RVV-BD (iz.620) – exportná modifikácia strely typu R-37M (AA-13A Axehead) s odlišnou bojovou hlavicou a odlišným softvérovým vybavením. Širokej verejnosti bola táto zbraň prvýkrát prezentovaná v auguste roku 2011 na moskovskej airshow MAKS-2011. V januári roku 2022 bolo oznámené, že vývoj strely typu RVV-BD už dospel do fázy začatia sériovej výroby. Dosah 200km, hmotnosť 510kg, posledných 40km navádzaná vlastným lokátorom. V tomto roku bola použitá nad Ukrajinou lietadlami Su-35 a Mig-31. Najnovšia raketa proti strategickým vzdušným cieľom KS-172-1 je dvojstupňová raketa na tuhé palivo, vyrobená podľa aerodynamického dizajnu „samonosnej karosérie“. Raketa je vybavená všestranne pohyblivými kormidlami umiestnenými v chvoste druhého stupňa a mriežkovými stabilizátormi na prvom stupni. Na zmenšenie priečnych rozmerov sa stabilizátory vyrábajú sklopné.
Prvým stupňom je urýchľovač tuhého paliva 3L10, ktorý zabezpečuje zrýchlenie rakety v počiatočnej fáze letu. Dĺžka prvého stupňa je 1400 mm.
Hlava druhého stupňa obsahuje aktívnu radarovú samonavádzaciu hlavicu (ARGSN) 9B-1103M, inerciálny navádzací systém a autopilota. Za blokom vybavenia je umiestnená vysoko výbušná fragmentačná hlavica. V zadnej časti je raketový motor na tuhé palivo a priestor riadenia. Tie majú dosah 300( AAM-L)-400km. Ich vývoj je ukončený.
Môj subjektívny záver : pre vzdušný boj pravdepodobne nebudú F16 block 20 MLU výkonnejšie ako sú ruské Su 35S ani modernizované SU 30M. Ich túžobné očakávanie Zelenským je len marketingová záležitosť, umožnia síce prikrytie svojich vojsk na čiare dotyku, možno zostrelia nejaká Su-25 či vrtuľník, no v žiadnom prípade neodstrašia z oblohy Su 35 ani Su 30M či MiG-31M. V malých výškach budú plniť viac misie proti pozemným cieľom, ako sa zapájať do manévrových bojov v malých, stredných a veľkých výškach. Proti pozemným cieľom sú výrazne efektívnejšie ako ukrajinské MiG-29 alebo SU-27m, môžu na ne pôsobiť presnejšie a z väčších vzdialeností. Je však otázkou či ich bude Ukrajina riskovať na tieto úlohy, lebo Rusi majú už vojská dostatočne chránené systémami vojskovej PVO krátkeho a stredného dosahu. Ani na raketový boj za horizontom viditeľnosti nemajú šancu. Veľkou otázkou bude príprava letísk pre ich pôsobenie. Tie budú prioritným cieľom raketových útokov Rusov a tak si nemyslím že malý počet do 30 ks týchto lietadiel bude mať výrazný vplyv na situáciu, ako očakáva Ukrajina. Všetko bude závisieť od vycvičenosti pilotov a zvolenej taktiky použitia lietadiel spolu so systémami iných zbraní. Odstrašenie Su 35 z ponad hláv vlastných vojsk či získanie vzdušnej prevahy však nenastane, jednoducho to z technického hľadiska a slabej vycvičenosti ich pilotov nie je v súčasnej dobe možné.
tie veľké dolety sú na strategické ciele -... ...
Palec hore za článok autorovi, je to tam... ...
O tom som nepísal.. to môžeš rozobrať v blogu... ...
A načo robiť také porovnávania ? Nech sa... ...
K téme dodávky F - 16 na UA. Neviem, čo začala... ...
Celá debata | RSS tejto debaty