MiG-29 a príklad Poľska. Len hlúpy človek sa nestará o svoj majetok.

Nedá mi zareagovať na neustále masírovanie verejnej mienky o totálnom šrote ako nazýva Naď MiG-29, najnovšie aj o možnej sabotáži ich schopnosti ruským servisom.  Začnem ich koncom. Ak by Naď v záchvate propagandistického nadšenia nenazýval tie lietadlá neustále šrotom od septembra minulého roku, keď ich dal uzemniť, nemusel by sa hanbiť pri ich odovzdaní Ukrajine a mohlo ich preletieť minimálne OSEM a nie len prvé štyri. Po prijatí rozhodnutia o ich darovaní Ukrajine, sa začalo na lietadlách pracovať, prebehlo ich uschopnenie a prvé štyri preleteli na Ukrajinu. Technický personál pripravil aj ďalšie štyri na prelet, urobil motorové skúšky a doplnil palivo pred preletom. Zrazu prišiel rozkaz.. odsať z nich palivo, rozobrať ich a prepraviť na Ukrajinu pozemným transportom ŠROTY PREDSA NEMôŽU preletieť v tak vysokom počte. Skutočne neletové, a to dlhodobo boli len tri, ktorým  sme nepredĺžili technický život a teda dlhodobo nelietali, lebo im skončil v období 2009-2013. Zvyšok po doplnení motorov KSA a iných náhradných dielov , po vykonaní skúšok systémov a motorov mohol preletieť.. hoci mali niektoré  dolietaných 10 rokov do veľkých servisných prác po 1000 hodinách a 10 rokoch.

K tomu aký je to šrot a ako sú nesmierne v prevádzke drahé oproti napríklad F16 dám jediný príklad. POĽSKO.

Samo kúpilo v roku 1989-90 od ZSSR 10 lietadiel MiG-29 A,  keď Československo 20. DDR malo 20+4 lietadiel MiG-29, ktoré prešli po zjednotení do vzdušných síl NEMECKA. Poliaci kúpili za  svoje vrtuľníky z Čiech ich 10 MiG29  (1995). V roku 2003 z Nemecka dostali darom 23 MiG-29., Spolu mali teda Poliaci 43 lietadiel MiG-29 a modernizovali ich na základné štandardy NATO ako aj Slovensko. ( rádio,  navigáciou TACAN, pristávací systém VOR, ILS, DME… IFF rozpoznanie vlastný cudzí , GPS, a pár iných vecí… Za motory, rakety a náhradné diely museli zaplatiť 30 mil. USD.  Do integrovaného systému NATO boli ich prvé lietadlá zaradené už v roku 1999.  Do začiatku roka 2023 mali Poliaci vo výzbroji 28 MiG-29, to znamená že rovnako ako Slovensko museli na nich predĺžiť technický život z 20 na 40 rokov. V roku 2008 kúpili 36 bojových F16 C block 52CF a 12x F16D/52CF– dvojsedadlové cvičné . Takže od roku 2009 Poľsko má vo výzbroji SÚBEŽNE  a lieta ich  Mig29 aj F16.

Ak by sa tvrdenia našich expertov o šrotoch MiG29 a ich obrovských nákladoch na prevádzku oproti napríklad F16 zakladali na pravde, NEVERÍM že by naši susedia boli takí hlúpi, aby lietali súbežne na oboch typoch. Na tom neuveriteľne drahom ruskom a lacnom americkom. Myslíme si , že poliaci neovládajú POČTY alebo len tak z rostopaše vyhadzujú peniaze von oknom, len vďaka nostalgii za ruskými MIGMI?? Ja osobne tomu neverím. Poliaci v januári 2020  už uzatvorili zmluvu na nákup 32 lietadiel F35, ktorých dodávku očakávajú v priebehu rokov 2024-25 za asi 4,6 miliardy dolárov ,  preto až TERAZ v roku 2023 začali na Ukrajinu presúvať svoje MIGY 29.  Neurobili si v svojom letectve dieru ako Slovensko, nezostali bez bojových lietadiel , ale postupovali s rozumom. Kto si myslí, že sú Poliaci hlúpi a nevedia nič o hodnote letovej hodiny a cene prevádzky jednotlivých typov leteckej techniky?

Nie je mi ľúto za MiG 29, na svoju dobu to bol výborný stíhač a u nás odslúžil o tretinu viac, ako bol jeho pôvodný technický život. Veľká vďaka za to patrí lietajúcemu personálu aj technickému personálu na letisku Sliač, ako aj všetkým zabezpečovacím jednotkám. Len vďaka politikom boli tie lietadlá v inom stave ako v Poľsku, kde im nevadilo že majú sovietsky pôvod a starali sa o ne rovnako ako o tie americké. U nás začal pôvod tých lietadiel vadiť už v roku 1999, keď boli vyňaté zo systému ostrahy vzdušného priestoru, kde ich nahradili zasa MiG-21.  Už vtedy bola veľká snaha ich dostať z našeho letectva preč, lebo predstavovali pre niekoho neprijateľný symbol dedičstva minulého režimu. Po roku 2002 sa vrátili do pohotovostného systému zasa MIG 29, boli modernizované a bol im predĺžený technický život z 20 na 40 rokov. Nie je to chyba len poslednej vlády, že naše MiG 29 mali horšie podmienky k životu ako tie v Poľsku. Lietadlo má jednu zvláštnu vlastnosť, bez ohľadu na pôvod. Je to zložitý komplex systémov, ktoré sa najviac kazia keď lietajú málo alebo len občas. Vtedy je poruchovosť veľká , lietadlu svedčí neustála prevádzka a zaťaženie, v takej prevádzke vykazuje minimum chýb.   Poľsko svojim racionálnym a múdrym prístupom  malo MiG 29 v úcte AKO SVOJU TECHNIKU a nie zlý symbol minulosti.  

P.s.: ak by sme pripustili sabotáž ruským servisom MiG29,tak sa treba spýtať kompetentných kto sabotuje naše letectvo  u iných typov? Kto sabotuje Spartany , ak je dlhodobo schopný jeden z dvoch? Kto sabotuje UH60, ak sú neschopné asi 4 až 5 z deviatich? L39, ktoré majú pre dobu mieru technický život len tri a 4 nemajú?. Kto sabotuje L410, ak máme z šiestich schopnú pre dobu mieru asi jednu až dve? Pritom máme posledné roky rozpočet na obranu 2% HDP ako vyžaduje aliancia, čo je zásluha tejto vlády. Aj tam všade za to môže ruský servis mig 29? Minister je na funkcii mesiac? Nie za všetko môže, ako tvrdí opozícia… tam kde končí, alebo skončil technický život strojov je bez viny… no za časť letu neschopných , neopravených pre nedostatok náhradných dielov a teda zlyhanie logistiky áno..

Môj prvý veliteľ a jeho prejav k výročiu dňa ČS letectva v Žatci.

18.09.2025

Nová doba tento sviatok zrušila, napriek tomu si kerosínom nasiaknuté duše tento deň pristátia lietadiel na letisku Zolná, ktoré prileteli na pomoc SNP neustále pripomínajú. Každoročne pri pamätníku padlých letcov v IIWW na všetkých frontoch sa koná spomienková akcia 17.9. s kladením vencov, k ucteniu si najvyšej obete ktorú priniesli. Za našu slobodu položili svoje [...]

Ako a prečo sa menili východné aj západné hranice Poľska v 20. storočí?

15.09.2025

Poľský prezident Karol Nawrocki prišiel s myšlienkou reparácií od Nemecka za Druhú svetovú vojnu. Asi zabudol, alebo sa učil zle dejepis, lebo Poľsko dostalo ako reparácie 15% z podielu ZSSR, v technológiách, surovinách v rozmedzí rokov 1945-53, čo predstavovalo 20-30 miliárd eur v dnešných cenách . ZSSR získalo najviac, okamžitým vývozom fabrík z východnej časti [...]

Je čas ukončiť vojnu, nebezpečie jej rozšírenia rétorikou politikov sa zvyšuje.

09.09.2025

Vopred upozorňujem, že sa snažím opísať deje ktoré prebiehajú a nesnažím sa podporiť žiadnu zo strán vojny, lebo ako bývalý profesionálny vojak s dostatočným vojenským vzdelaním a praxou vidím nebezpečenstvo prerastenia konfliktu z regionálneho na väčší. Netrpím ani Kyjevským ani Kremeľským šírením ich právd, viem ako sa informuje verejnosť počas konfliktov. [...]

Geert Wilders

Holandský parlament hlasoval za zákaz hnutia Antifa

19.09.2025 23:04

Navrhovatelia argumentujú, že Trump vo štvrtok označil hnutie Antifa za teroristickú organizáciu.

Peter Pellegrini

Pellegrini odcestuje v sobotu do USA, vystúpi aj na pôde OSN

19.09.2025 22:02, aktualizované: 22:52

Na programe má aj viacero bilaterálnych rokovaní a stretnutie s krajanmi.

Su-27 / Bojová stíhačka /

Ruské stíhačky narušili bezpečnú zónu poľskej plošiny v Balte, tvrdí Varšava

19.09.2025 19:45, aktualizované: 22:54

Ťažobná firma o incidente vyrozumela poľské ozbrojené sily a ďalšie bezpečnostné zložky.

mimoriadne1, mim1, zemetrasenie, seizmograf

Kamčatku zasiahlo ďalšie zemetrasenie s magnitúdou 5,5

19.09.2025 19:25

Koncom júla oblasť zasiahlo silné zemetrasenie s magnitúdou až 8,7, po ktorom nasledovala aj erupcia sopky.

simon22

Nežijem krátko aby som nič nevedel, ale ani príliš dlho aby som všetko zabudol...

Štatistiky blogu

Počet článkov: 646
Celková čítanosť: 3664675x
Priemerná čítanosť článkov: 5673x

Autor blogu

Kategórie

Archív