Nedá mi zareagovať na neustále masírovanie verejnej mienky o totálnom šrote ako nazýva Naď MiG-29, najnovšie aj o možnej sabotáži ich schopnosti ruským servisom. Začnem ich koncom. Ak by Naď v záchvate propagandistického nadšenia nenazýval tie lietadlá neustále šrotom od septembra minulého roku, keď ich dal uzemniť, nemusel by sa hanbiť pri ich odovzdaní Ukrajine a mohlo ich preletieť minimálne OSEM a nie len prvé štyri. Po prijatí rozhodnutia o ich darovaní Ukrajine, sa začalo na lietadlách pracovať, prebehlo ich uschopnenie a prvé štyri preleteli na Ukrajinu. Technický personál pripravil aj ďalšie štyri na prelet, urobil motorové skúšky a doplnil palivo pred preletom. Zrazu prišiel rozkaz.. odsať z nich palivo, rozobrať ich a prepraviť na Ukrajinu pozemným transportom ŠROTY PREDSA NEMôŽU preletieť v tak vysokom počte. Skutočne neletové, a to dlhodobo boli len tri, ktorým sme nepredĺžili technický život a teda dlhodobo nelietali, lebo im skončil v období 2009-2013. Zvyšok po doplnení motorov KSA a iných náhradných dielov , po vykonaní skúšok systémov a motorov mohol preletieť.. hoci mali niektoré dolietaných 10 rokov do veľkých servisných prác po 1000 hodinách a 10 rokoch.
K tomu aký je to šrot a ako sú nesmierne v prevádzke drahé oproti napríklad F16 dám jediný príklad. POĽSKO.
Samo kúpilo v roku 1989-90 od ZSSR 10 lietadiel MiG-29 A, keď Československo 20. DDR malo 20+4 lietadiel MiG-29, ktoré prešli po zjednotení do vzdušných síl NEMECKA. Poliaci kúpili za svoje vrtuľníky z Čiech ich 10 MiG29 (1995). V roku 2003 z Nemecka dostali darom 23 MiG-29., Spolu mali teda Poliaci 43 lietadiel MiG-29 a modernizovali ich na základné štandardy NATO ako aj Slovensko. ( rádio, navigáciou TACAN, pristávací systém VOR, ILS, DME… IFF rozpoznanie vlastný cudzí , GPS, a pár iných vecí… Za motory, rakety a náhradné diely museli zaplatiť 30 mil. USD. Do integrovaného systému NATO boli ich prvé lietadlá zaradené už v roku 1999. Do začiatku roka 2023 mali Poliaci vo výzbroji 28 MiG-29, to znamená že rovnako ako Slovensko museli na nich predĺžiť technický život z 20 na 40 rokov. V roku 2008 kúpili 36 bojových F16 C block 52CF a 12x F16D/52CF– dvojsedadlové cvičné . Takže od roku 2009 Poľsko má vo výzbroji SÚBEŽNE a lieta ich Mig29 aj F16.
Ak by sa tvrdenia našich expertov o šrotoch MiG29 a ich obrovských nákladoch na prevádzku oproti napríklad F16 zakladali na pravde, NEVERÍM že by naši susedia boli takí hlúpi, aby lietali súbežne na oboch typoch. Na tom neuveriteľne drahom ruskom a lacnom americkom. Myslíme si , že poliaci neovládajú POČTY alebo len tak z rostopaše vyhadzujú peniaze von oknom, len vďaka nostalgii za ruskými MIGMI?? Ja osobne tomu neverím. Poliaci v januári 2020 už uzatvorili zmluvu na nákup 32 lietadiel F35, ktorých dodávku očakávajú v priebehu rokov 2024-25 za asi 4,6 miliardy dolárov , preto až TERAZ v roku 2023 začali na Ukrajinu presúvať svoje MIGY 29. Neurobili si v svojom letectve dieru ako Slovensko, nezostali bez bojových lietadiel , ale postupovali s rozumom. Kto si myslí, že sú Poliaci hlúpi a nevedia nič o hodnote letovej hodiny a cene prevádzky jednotlivých typov leteckej techniky?
Nie je mi ľúto za MiG 29, na svoju dobu to bol výborný stíhač a u nás odslúžil o tretinu viac, ako bol jeho pôvodný technický život. Veľká vďaka za to patrí lietajúcemu personálu aj technickému personálu na letisku Sliač, ako aj všetkým zabezpečovacím jednotkám. Len vďaka politikom boli tie lietadlá v inom stave ako v Poľsku, kde im nevadilo že majú sovietsky pôvod a starali sa o ne rovnako ako o tie americké. U nás začal pôvod tých lietadiel vadiť už v roku 1999, keď boli vyňaté zo systému ostrahy vzdušného priestoru, kde ich nahradili zasa MiG-21. Už vtedy bola veľká snaha ich dostať z našeho letectva preč, lebo predstavovali pre niekoho neprijateľný symbol dedičstva minulého režimu. Po roku 2002 sa vrátili do pohotovostného systému zasa MIG 29, boli modernizované a bol im predĺžený technický život z 20 na 40 rokov. Nie je to chyba len poslednej vlády, že naše MiG 29 mali horšie podmienky k životu ako tie v Poľsku. Lietadlo má jednu zvláštnu vlastnosť, bez ohľadu na pôvod. Je to zložitý komplex systémov, ktoré sa najviac kazia keď lietajú málo alebo len občas. Vtedy je poruchovosť veľká , lietadlu svedčí neustála prevádzka a zaťaženie, v takej prevádzke vykazuje minimum chýb. Poľsko svojim racionálnym a múdrym prístupom malo MiG 29 v úcte AKO SVOJU TECHNIKU a nie zlý symbol minulosti.
P.s.: ak by sme pripustili sabotáž ruským servisom MiG29,tak sa treba spýtať kompetentných kto sabotuje naše letectvo u iných typov? Kto sabotuje Spartany , ak je dlhodobo schopný jeden z dvoch? Kto sabotuje UH60, ak sú neschopné asi 4 až 5 z deviatich? L39, ktoré majú pre dobu mieru technický život len tri a 4 nemajú?. Kto sabotuje L410, ak máme z šiestich schopnú pre dobu mieru asi jednu až dve? Pritom máme posledné roky rozpočet na obranu 2% HDP ako vyžaduje aliancia, čo je zásluha tejto vlády. Aj tam všade za to môže ruský servis mig 29? Minister je na funkcii mesiac? Nie za všetko môže, ako tvrdí opozícia… tam kde končí, alebo skončil technický život strojov je bez viny… no za časť letu neschopných , neopravených pre nedostatok náhradných dielov a teda zlyhanie logistiky áno..
Svoboda.. ano Vladimír.. ...
Co som chcel napisat k teme, som napisal. Ty... ...
Skvely prispevok necas.Az statnicky.Po... ...
ano, ale aj my sme sa mohli odstrihnuť od... ...
Z tvojej IP adresy pisu viacere nicky. :-) ...
Celá debata | RSS tejto debaty