Založ si blog

Parkovanie a parkovacia politika, kontra miniatúrne parkovacie miesta.

Väčšie mestá zachvátil boom nových poplatkov za parkovanie, ktoré nazvali nová parkovacia politika.Neustále narážame na nedostatok parkovacích mies. Paradoxom je, že kde sa ich zdá byť dosť, sú primalé. Reguluje niekto tento stav? Majú povinnosť developeri spolu s výstavbou domov a obchodných centier zabezpečiť aj dostatok parkovacích miest? SAMOZREJME že majú, avšak využívajú zastarané normy z minulého storočia, ktoré boli poplatné veľkosti vtedajších áut. Tým pádom nasekajú maličké „chlieviky“ na parkovanie na parkoviskách aj v parkovacích domoch do ktorých sa s obtiažami  dá zmestiť. Ak máte voľno vpravo i vľavo je to super.. ak sa však máte trafiť medzi dve obsadené státia je to utrpenie. Ako to teda je?

Väčšina developérov má k dispozícii obmedzenú plochu určenú na krátkodobé alebo dlhodobé parkovanie. Dimenzovanie potrebného počtu parkovacích miest stanovuje norma STN 73 6110 z roku 2004, ktorá upravuje projektovanie miestnych komunikácií. K tejto norme bola vydaná v roku 2006 oprava 1 (STN 73 6110/O1) a komentár k STN 73 6110. Prioritou developerov je, zmestiť na plochu určenú na parkovanie  čo najviac parkovacích miest, nútia projektantov navrhovať parkovacie miesta čo najužšie, až na hranici rozmerov, aké im povoľuje norma STN 73 6058 z roku 1987, ktorá sa týka projektovania hromadných garáží.“ Normy určujú, že minimálne rozmery parkovacieho miesta pre malé autá sú pri kolmom státí 2,25 x 4,5 metra.(všetky parkoviská kde stojíte oproti sebe a vedľa seba). Tento rozmer sa využíva v snahe maximalizovať počet parkovacích miest. Aby ste na nich mali problém zaparkovať, nemusíte byť majiteľom veľkej limuzíny. Stačí vlastniť auto strednej triedy – napríklad Mercedes triedy C s rozmermi 2 x 4,59 metra alebo Volkswagen Passat s veľkosťou 1,82 x 4,77 metra. Parkovacie miesta pre takéto autá by podľa platnej normy mali mať rozmer minimálne 2,4 x 5,3 metra. V skutočnosti ich však nájdete len málokde. Normy zostávajú, autá rastú. Pred nejakými pätnástimi až dvadsiatimi rokmi veľkosť normovaných miest nebola až takým vážnym problémom, veď v čase vzniku noriem naše cesty brázdili najmä staršie škodovky – od Favoritov cez Felicie až po prvé Fabie. S rozmermi 1,64 x 3,86 metra, ( Felicia), sa tam hravo zmestila. Favorit bol ešte menší, zabral plochu iba 1,62 x 3,82 metra.  Rovnaká norma stanovuje pri šikmom státí rozmery jedného miesta podľa veľkosti auta od 2,25×4,40 po 2,40×5,10 (45 stupňov a osobné autá)

STN 73 6110 určuje koľko musí developer zabezpečiť parkovacích miest , norma obsahuje vzorec pre výpočet z ktorej vyplynie že musí byť pri stavbe zabezpečené:
Rodinné domy – 2 miesta / dom
Viacpodlažné domy 1 izbové byty – 1 miesto / byt
Viacpodlažné domy 2 izbové byty – 1,5 miesta / byt
Viacpodlažné domy 3 a viac izbové byty – 2 miesta / byt …Pri kolaudácii by mal byť aj počet parkovacích mist zodpovedajúcich norme hlavným bodom kontroly.

Tak si vezmime meter a počítadlo a skúsme premerať parkovacie miesta pred obchodnými domami. Tam je počet miest závislí od rozlohy obchodnej plochy alebo počtu zamestnancov a návštevníkov. Nad 5000 metrov predajnej plochy musí byť jedno státie na 20 metrov štvorcových . Miest pre invalidov musí byť minimálne 4%, ich šírka musí byť minimálne 3,5 metra.

parkovanie1

Pri parkovacej politike zavádzanej v mestách, kde sa ide vyberať v omnoho väčšom rozmere ako doposiaľ, by mali byť dodržané všetky tieto aj keď zastarané normy. Nemali by sme sa uspokojiť s minimálnymi rozmermi, lebo také autá sú na našich cestách už skôr v podobe a počtoch veteránov ako bežnej rodinnej reality. V Košiciach platí nové spoplatnenie a už sme svedkami zničených nových parkovacích automatov. To nie je cesta. Ničenie cudzieho majetku je predsa len trestný čin Ako huby po daždi sú zavádzané nové parkovacie poplatky vo všetkých väčších mestách.. Ak preukážeme že parkovacie státia nezodpovedajú norme, nebudeme za ne platiť oprávnene. Ak nás úž chcú zdierať, tak nech aspoň dodržia normy. Najlepšie by bolo vypracovanie novej STN, zodpovedajúcej vozovému parku , ktorý máme momentálne , s výhľadom do budúcnosti. A dajme za väčšie miesta aj väčší poplatok, ale dajme majiteľovi auta možnosť vybrať si, nenúťme ho kaskadérskym kúskom vpratávania sa do malých „chlievikov“ s veľkými autami.

P.S.: ak niekto našiel novšie normy, dajte mi vedieť… ja som iné  s väčšími rozmermi nenašiel.

Armádny tunel storočia riadený SNS? ! Verím že tento vláda neschváli!

13.12.2018

Na nesúlad v termínoch a postupoch pri obstarávaní( MOSR tvrdí že len vývoji) bojových vozidiel 8x8 pre našu armádu som poukazoval už v blogoch: http://simon22.blog.pravda.sk/2017/11/11/obchadzanie-verejneho-obstaravania-ministerstvom-obrany-preco-lobysti-maju-taku-moc/ viac »

Elektronické bojisko- vojna bez konca. NSA- Národná bezpečnostná agentúra .

11.12.2018

Špionáž z čias Mata-Hari nebola zložitá. Využila ľudské slabosti z jednej strany, náklonnosť, krásu a sex z tej druhej. Agent dostal presne stanovenú úlohu, záujmovú osobu alebo priestor viac »

Nepriamy dôkaz o manipulácii verejnosťou tesne pred „Kerčským“ pohraničným konfliktom! Vymysleli to poradcovia z USA?

07.12.2018

Jeden anglicky píšuci solídne sa tváriaci web , ktorý navštevujem pre dobré informácie o novo vyvíjanej vojenskej technike v USA a vo svete, zverejnil 3. novembra 2018 správu, že Rusi napadli viac »

Maďarsko, protest, Budapešť

Protesty Maďarov proti zákonníku práce i Orbánovi pokračovali

16.12.2018 21:59

Maďarský parlament v stredu prijal kontroverznú novelu zákonníka práce.

sanitka, záchranári, prvá pomoc

Dievčatko z Revúcej privalil televízor, nešťastie neprežilo

16.12.2018 20:52

Maloletá na seba televízor pravdepodobne stiahla.

Belgicko, Brusel, protest, migračný pakt,

V Bruseli protestovali tisíce ľudí proti migračnému paktu

16.12.2018 20:04

Polícia použila proti demonštrantom slzotvorný plyn aj vodné delá.

sucho, pôda, zem

Farmári sa sťažujú, že nedostali odškodné za sucho v roku 2017

16.12.2018 19:00

Napriek sľubom vláda zatiaľ neposkytla stovke najviac postihnutých farmárov suchom v roku 2017 sľúbenú pomoc, tvrdia farmári.

simon22

Nežijem krátko aby som nič nevedel, ale ani príliš dlho aby som všetko zabudol...

Štatistiky blogu

Počet článkov: 369
Celková čítanosť: 1348018x
Priemerná čítanosť článkov: 3653x

Autor blogu

Kategórie