Založ si blog

Parkovanie a parkovacia politika, kontra miniatúrne parkovacie miesta.

Väčšie mestá zachvátil boom nových poplatkov za parkovanie, ktoré nazvali nová parkovacia politika.Neustále narážame na nedostatok parkovacích mies. Paradoxom je, že kde sa ich zdá byť dosť, sú primalé. Reguluje niekto tento stav? Majú povinnosť developeri spolu s výstavbou domov a obchodných centier zabezpečiť aj dostatok parkovacích miest? SAMOZREJME že majú, avšak využívajú zastarané normy z minulého storočia, ktoré boli poplatné veľkosti vtedajších áut. Tým pádom nasekajú maličké “chlieviky” na parkovanie na parkoviskách aj v parkovacích domoch do ktorých sa s obtiažami  dá zmestiť. Ak máte voľno vpravo i vľavo je to super.. ak sa však máte trafiť medzi dve obsadené státia je to utrpenie. Ako to teda je?

Väčšina developérov má k dispozícii obmedzenú plochu určenú na krátkodobé alebo dlhodobé parkovanie. Dimenzovanie potrebného počtu parkovacích miest stanovuje norma STN 73 6110 z roku 2004, ktorá upravuje projektovanie miestnych komunikácií. K tejto norme bola vydaná v roku 2006 oprava 1 (STN 73 6110/O1) a komentár k STN 73 6110. Prioritou developerov je, zmestiť na plochu určenú na parkovanie  čo najviac parkovacích miest, nútia projektantov navrhovať parkovacie miesta čo najužšie, až na hranici rozmerov, aké im povoľuje norma STN 73 6058 z roku 1987, ktorá sa týka projektovania hromadných garáží.“ Normy určujú, že minimálne rozmery parkovacieho miesta pre malé autá sú pri kolmom státí 2,25 x 4,5 metra.(všetky parkoviská kde stojíte oproti sebe a vedľa seba). Tento rozmer sa využíva v snahe maximalizovať počet parkovacích miest. Aby ste na nich mali problém zaparkovať, nemusíte byť majiteľom veľkej limuzíny. Stačí vlastniť auto strednej triedy – napríklad Mercedes triedy C s rozmermi 2 x 4,59 metra alebo Volkswagen Passat s veľkosťou 1,82 x 4,77 metra. Parkovacie miesta pre takéto autá by podľa platnej normy mali mať rozmer minimálne 2,4 x 5,3 metra. V skutočnosti ich však nájdete len málokde. Normy zostávajú, autá rastú. Pred nejakými pätnástimi až dvadsiatimi rokmi veľkosť normovaných miest nebola až takým vážnym problémom, veď v čase vzniku noriem naše cesty brázdili najmä staršie škodovky – od Favoritov cez Felicie až po prvé Fabie. S rozmermi 1,64 x 3,86 metra, ( Felicia), sa tam hravo zmestila. Favorit bol ešte menší, zabral plochu iba 1,62 x 3,82 metra.  Rovnaká norma stanovuje pri šikmom státí rozmery jedného miesta podľa veľkosti auta od 2,25×4,40 po 2,40×5,10 (45 stupňov a osobné autá)

STN 73 6110 určuje koľko musí developer zabezpečiť parkovacích miest , norma obsahuje vzorec pre výpočet z ktorej vyplynie že musí byť pri stavbe zabezpečené:
Rodinné domy – 2 miesta / dom
Viacpodlažné domy 1 izbové byty – 1 miesto / byt
Viacpodlažné domy 2 izbové byty – 1,5 miesta / byt
Viacpodlažné domy 3 a viac izbové byty – 2 miesta / byt …Pri kolaudácii by mal byť aj počet parkovacích mist zodpovedajúcich norme hlavným bodom kontroly.

Tak si vezmime meter a počítadlo a skúsme premerať parkovacie miesta pred obchodnými domami. Tam je počet miest závislí od rozlohy obchodnej plochy alebo počtu zamestnancov a návštevníkov. Nad 5000 metrov predajnej plochy musí byť jedno státie na 20 metrov štvorcových . Miest pre invalidov musí byť minimálne 4%, ich šírka musí byť minimálne 3,5 metra.

parkovanie1

Pri parkovacej politike zavádzanej v mestách, kde sa ide vyberať v omnoho väčšom rozmere ako doposiaľ, by mali byť dodržané všetky tieto aj keď zastarané normy. Nemali by sme sa uspokojiť s minimálnymi rozmermi, lebo také autá sú na našich cestách už skôr v podobe a počtoch veteránov ako bežnej rodinnej reality. V Košiciach platí nové spoplatnenie a už sme svedkami zničených nových parkovacích automatov. To nie je cesta. Ničenie cudzieho majetku je predsa len trestný čin Ako huby po daždi sú zavádzané nové parkovacie poplatky vo všetkých väčších mestách.. Ak preukážeme že parkovacie státia nezodpovedajú norme, nebudeme za ne platiť oprávnene. Ak nás úž chcú zdierať, tak nech aspoň dodržia normy. Najlepšie by bolo vypracovanie novej STN, zodpovedajúcej vozovému parku , ktorý máme momentálne , s výhľadom do budúcnosti. A dajme za väčšie miesta aj väčší poplatok, ale dajme majiteľovi auta možnosť vybrať si, nenúťme ho kaskadérskym kúskom vpratávania sa do malých “chlievikov” s veľkými autami.

P.S.: ak niekto našiel novšie normy, dajte mi vedieť… ja som iné  s väčšími rozmermi nenašiel.

Fico sa sťahuje, o amnestiách a milosti rozhodne Ústavný súd, až potom parlament.

21.03.2017

Toto je v skratke opis dnešného dňa 21.3.2017, ktorý bude vydávať za svoj úspech Matovič aj Fico. Obaja budú tvrdiť, že bez nich by sa k ničomu takému nedospelo, že oni sú tí hlavní bojovníci viac »

“Hlupák” NGŠ Maxim a politika veľmocí. Keď Rus ukazoval na Erdogana ako na zlo, Kiska ho velebil.

16.03.2017

Len nedávno sa náš náčelník generálneho štábu vyjadril, že naším najväčším nepriateľom je Rusko. Tým odôvodňoval účasť slovenských vojakov v misii, ktorú organizuje NATO v štátoch viac »

Je poslanec Kollár agentom SIS alebo spolupracovníkom kriminálky?

09.03.2017

Takáto otázna vo mne skrsla, keď som sledoval včera televíziu. Jeho dlhodobá činnosť už z mladosti je spájaná s mafiou a jej peniazmi. V predvolebnom boji to vytiahol vládny Smer, ukazoval viac »

žilina

Žilina pripravuje nízkoemisnú zónu. Nie všetci sú za

23.03.2017 15:00

V Žiline chcú obmedziť vjazd vozidiel do historického centra mesta. Nielen zmenou poplatkov za vstup, ale aj úplným zákazom pre staršie autá.

Beata Szydlová

Szydlová pripustila, že Poľsko nepodpíše vyhlásenie z rímskeho summitu EÚ

23.03.2017 14:58

Poľská premiérka Beata Szydlová pripustila, že Poľsko nepodpíše záverečné vyhlásenie zo summitu EÚ v Ríme, ak v ňom nebudú klauzuly, ktoré Varšava považuje za zásadné.

Francúzsko, Notre Dame

Belgická polícia zatkla vodiča, ktorý sa snažil zraziť chodcov

23.03.2017 14:58, aktualizované: 15:08

Polícia v belgických Antverpách uviedla, že zadržala muža, ktorý sa snažil autom vo veľkej rýchlosti zraziť ľudí.

Rex Tillerson

Tillerson nariadil tvrdšie previerky časti žiadateľov o víza

23.03.2017 14:10

Americké diplomatické misie v zahraničí dostali v posledných dňoch úlohu zaviesť prísnejšie previerky žiadateľov o víza, ktorých rizikovosť majú hodnotiť.

simon22

Nežijem krátko aby som nič nevedel, ale ani príliš dlho aby som všetko zabudol...

Štatistiky blogu

Počet článkov: 282
Celková čítanosť: 905896x
Priemerná čítanosť článkov: 3212x

Autor blogu

Kategórie