Morálka verzus zákon. Nič neporušíš, no môžeš prispieť aj k zabitiu z nedbanlivosti.

Veľa krát sme solidárni a máme radosť, ak polícii prekazíme namerať vodiča auta idúceho vyššou rýchlosťou. Polícia denne zverejňuje polohy svojich dopravných hliadok na internete a kto má záujem pred dlhšou cestou si to môže skontrolovať. Všetci sme sem tam zablikali protiidúcim autám a upozornili ich na meranie rýchlosti. Cítime to ako kolegiálnu povinnosť a spolupatričnosť.

V Slovenskej republike je upozorňovanie ostatných vodičov na prítomnosť polície alebo radarov legálne, pokiaľ to nerobíte spôsobom, ktorý by sám o sebe porušoval dopravné predpisy (napr. používaním nevhodných signálov alebo prekážaním premávke).

  1. Bezpečnosť predovšetkým – Ak by vaše upozornenie spôsobilo nebezpečnú situáciu (napr. náhle brzdenie, mávanie rukami z okna), mohli by ste byť pokutovaní za porušenie pravidiel cestnej premávky.

  2. Komunikácia medzi vodičmi – Bežné praktiky ako blikanie svetlami alebo upozornenie v skupinových chatoch nie sú priamo zakázané.

  3. Polícia môže mať iný názor – Hoci to nie je nezákonné, niektorí policajti môžu byť nepriateľsky naladení k takémuto správaniu, pretože to znižuje efektivitu radarových kontrol.

Ak chcete byť na 100 % v bezpečí, najlepšie je dodržiavať predpisy a neupozorňovať na kontrolu žiadnym spôsobom, ktorý by mohol byť vnímaný ako rušivý.

Už dlhodobo sa venuje rozmiestneniu policajných hliadok aj dopravný servis v rádiách, kde pravidelne informujú o hliadkach a meraní rýchlosti.

Nie je priamo zakázané informovať o polohách policajných hliadok alebo radarov prostredníctvom rádia, sociálnych médií alebo iných komunikačných kanálov.

Sloboda prejavu – Rádio, dopravné aplikácie (ako Waze) alebo online diskusie môžu legálne zverejňovať informácie o hliadkach, pokiaľ nešíria nepravdivé alebo panikárske správy.

Žiadny špecifický zákaz – Slovenské zákony explicitne nezakazujú takéto hlásenie, na rozdiel od niektorých krajín (napr. v Nemecku môže byť upozorňovanie na radar pokutované).

Cieľ polície vs. verejná informácia – Hoci polícia môže preferovať, aby sa o kontrolách nevedelo, samotné informovanie nie je trestné.

  • Ak by hlásenie ohrozovalo bezpečnosť (napr. vyzývalo vodičov k nebezpečnému správaniu), mohlo by ísť o porušenie zákona.

  • Komerčné využitie (napr. predplatené SMS služby s polohami radarov) by mohlo byť problematické, ak by to bolo v rozpore s podmienkami vysielania.

Nie je to nezákonné, ale polícia to nemusí oceňovať. Ak by však malo také hlásenie negatívny dopad na bezpečnosť, mohlo by sa stať predmetom právneho posúdenia.

Odporúčam pozrieť si aj Zákon o Slovenskej televízii a rozhlase (č. 308/2000 Z.z.) a Trestný zákon (napr. § 359 – Marenie úradného rozhodnutia), ktoré by teoreticky mohli aplikovať v extrémnych prípadoch.

A teraz k morálnosti takéhoto konania. Jazdím po ceste, pri východ z obce vidím hliadku merajúcu rýchlosť, upozorním vodičov idúcich oproti mňa, aby spomalili. Rúti sa auto veľkou rýchlosťou, bliknem mu, on okamžite spomalí, prejde okolo hliadky a zasa pridá a pôjde obcou stovkou.. na prechode zrazí starca alebo dieťa, lebo z 50ky by stihol zabrzdiť, zo stovky to nestihne. ZOMRÚ.. Ak sa to nedozviem nič sa nedeje. AKÝ PODIEL NA ICH ZABITÍ SOM MAL?? Ak by som neupozornil na hliadku, vykostili by ho, on by šiel obcou predpisovo…. Ešte väčšia anonymita je pri rádiách. Oni len urobia vodičom dobre, veď prevencia a vodiči spomalia tam kde je hliadka, ktorú ohlásili… NO ČO POTOM?? Myslíme si ako dobre robíme, my vlastne len chránime peňaženky grázlov, čo permanentne porušujú rýchlosť, nič viac. Pritom ohrozujeme životy nevinných ľudí ktorí zomrú pre neprimeranú rýchlosť takýchto grázlov.

Počet úmrtí spôsobených neprimeranou rýchlosťou (približne):

  • 50–100 osôb ročne (v posledných rokoch sa počet úmrtí na cestách celkovo znižuje, ale vysoká rýchlosť zostáva jednou z hlavných príčin smrtelných nehôd).

Podiel na celkových úmrtiach pri dopravných nehodách:

  • Neprimeraná rýchlosť je jednou z hlavných príčin dopravných nehôd so smrteľnými následkami.

  • Podiel sa pohybuje okolo 25–35 % všetkých smrteľných nehôd na Slovensku.

  • Napríklad v roku 2022 bolo na slovenských cestách 231 úmrtí pri dopravných nehodách, z toho približne 60–80 mohlo byť spôsobených príliš vysokou rýchlosťou alebo neprispôsobením rýchlosti podmienkam.

    V roku 2024 sme mali na Slovensku 11 451 dopravných nehôd( riešených políciou) následok na živote a zdraví malo 4557 incidentov. Z toho zomrelo 452 ľudí, 814 ťažko zranených, 4946 ľahko. Vinník alkohol pri 1276 prípadoch. Nedovolená rýchlosť bola príčinou v 11% nehôd, teda v 1292 prípadoch, druhá najčastejšia príčina po porušení povinností vodiča ( 49%) Avšak pri nehodách s následkom smrti je to 22%, čo bolo 58 usmrtených .

Koľkí mohli žiť, ak by sme neupozorňovali protiidúce vozidlá a v rádiách nehlásili presné pozície hliadok?

Štatistické údaje zdroj:

  • https://www.minv.sk/?statisticke-ukazovatele-sluzby-dopravnej-policie

P.S.: vidíte zlom smerom nadol medzi rokmi 2008/2009? Počet nehôd prudko spadol z 59000 na 26 000, ale aj počet úmrtí z 558 na 347… Vtedy bola veľká kríza a vďaka šrotovnému zmizli staré autá z ciest. Je možné že sa vtedy aj prestali hlásiť malé nehody, no počet úmrtí to určite neovplyvnilo. Tam sa prejavil faktor zníženia počtu starých áut.

Tréneri SVK reprezentácie, kam kráčaš náš futbal?

11.06.2025

Po rozpade Československa sme budovali všetko na tých spoločných základoch. 1990 repre skončila medzi osmičkou najlepších na svetre v Taliansku, vypadla s Nemeckom v boji o semifinále 1:2. Nemci sa stali majstrami sveta. Tréneri SVK repre: Slovensko po rozdelení bolo zaradené v rebríčku FIFA asi na 40 miesto 1993-95 Vengloš, odstúpil po prehrách v kvalifikácii na Euro 96 pri [...]

Vláda prala oficiálne peniaze z drogovej činnosti a predaja zbraní. Demisia ministra nesmie stačiť!

04.06.2025

Zdechovský prišiel kontrolovať míňanie eurofondov na Slovensku z rozpočtu 2015 a tvrdí že sa tu rozkrádalo, za čo ho Fico nazval nájomným Vrahom. Opozícia sa okamžite ospravedlnila a nazvala to neprípustným. Ale ku kauze ktorá prebieha už niekoľko dní a nie, je ani smerácka ani Babišova sa akosi opoziční poslanci nevyjadrujú. Dokonca som nepočul ani eurohujera [...]

Ukrajinci zničili asi 9% strategického letectva protivníka jediným úderom lacných dronov. . Aká bude odveta?

03.06.2025

Nočný útok na dve letiská strategického letectva( Belaja 8 a Olenja 4+1 v Murmanskej oblasti), teda na jeden pilier jadrovej triády v deň mierových rokovaní v Istanbule, je hlavne politický odkaz. Výborne zvolená taktika, absolútne eliminovala protivzdušnú obranu daných letísk. Drony vzlietali z drevených kontajnerov s odsúvacou strechou z tesnej blízkosti letísk v rovnakom [...]

električka do Petržalky

Prasknutý betón, chýbajúce zastávky. Na odstraňovaní závad na trati petržalskej električky pracuje 200 robotníkov. Blíži sa jej spustenie?

14.06.2025 07:00

Na spustenie električky naprieč Petržalkou čaká Bratislava ako na ihlách. Na otázku čo je nové a kedy sa spustia jazdy, odpovedal magistrát.

india

Havária lietadla v indickom Ahmadábáde má podľa médií už 274 obetí

14.06.2025 06:25

Počet obetí štvrtkovej havárie lietadla spoločnosti Air India v indickom meste Ahmadábád sa zvýšil na 274.

Iran Israel Mideast Wars

Zbrane, ropa, diplomacia. Komu môže izraelský úder uškodiť alebo pomôcť viac: Putinovi alebo Zelenskému?

14.06.2025 06:00

Môže vývoj po izraelskom útoku na Irán poznačiť dianie na rusko-ukrajinskom fronte, respektíve zanechať stopu v politickej agende USA?

protesty, Los Angeles

Námorná pechota má v Los Angeles chrániť federálny majetok. V USA sa chystá vojenská prehliadka aj protesty proti Trumpovi

14.06.2025 05:55

V stovkách amerických miest sa v sobotu chystajú protesty proti americkému prezidentovi Donaldovi Trumpovi.

simon22

Nežijem krátko aby som nič nevedel, ale ani príliš dlho aby som všetko zabudol...

Štatistiky blogu

Počet článkov: 629
Celková čítanosť: 3553480x
Priemerná čítanosť článkov: 5649x

Autor blogu

Kategórie

Archív