Morálka verzus zákon. Nič neporušíš, no môžeš prispieť aj k zabitiu z nedbanlivosti.

Veľa krát sme solidárni a máme radosť, ak polícii prekazíme namerať vodiča auta idúceho vyššou rýchlosťou. Polícia denne zverejňuje polohy svojich dopravných hliadok na internete a kto má záujem pred dlhšou cestou si to môže skontrolovať. Všetci sme sem tam zablikali protiidúcim autám a upozornili ich na meranie rýchlosti. Cítime to ako kolegiálnu povinnosť a spolupatričnosť.

V Slovenskej republike je upozorňovanie ostatných vodičov na prítomnosť polície alebo radarov legálne, pokiaľ to nerobíte spôsobom, ktorý by sám o sebe porušoval dopravné predpisy (napr. používaním nevhodných signálov alebo prekážaním premávke).

  1. Bezpečnosť predovšetkým – Ak by vaše upozornenie spôsobilo nebezpečnú situáciu (napr. náhle brzdenie, mávanie rukami z okna), mohli by ste byť pokutovaní za porušenie pravidiel cestnej premávky.

  2. Komunikácia medzi vodičmi – Bežné praktiky ako blikanie svetlami alebo upozornenie v skupinových chatoch nie sú priamo zakázané.

  3. Polícia môže mať iný názor – Hoci to nie je nezákonné, niektorí policajti môžu byť nepriateľsky naladení k takémuto správaniu, pretože to znižuje efektivitu radarových kontrol.

Ak chcete byť na 100 % v bezpečí, najlepšie je dodržiavať predpisy a neupozorňovať na kontrolu žiadnym spôsobom, ktorý by mohol byť vnímaný ako rušivý.

Už dlhodobo sa venuje rozmiestneniu policajných hliadok aj dopravný servis v rádiách, kde pravidelne informujú o hliadkach a meraní rýchlosti.

Nie je priamo zakázané informovať o polohách policajných hliadok alebo radarov prostredníctvom rádia, sociálnych médií alebo iných komunikačných kanálov.

Sloboda prejavu – Rádio, dopravné aplikácie (ako Waze) alebo online diskusie môžu legálne zverejňovať informácie o hliadkach, pokiaľ nešíria nepravdivé alebo panikárske správy.

Žiadny špecifický zákaz – Slovenské zákony explicitne nezakazujú takéto hlásenie, na rozdiel od niektorých krajín (napr. v Nemecku môže byť upozorňovanie na radar pokutované).

Cieľ polície vs. verejná informácia – Hoci polícia môže preferovať, aby sa o kontrolách nevedelo, samotné informovanie nie je trestné.

  • Ak by hlásenie ohrozovalo bezpečnosť (napr. vyzývalo vodičov k nebezpečnému správaniu), mohlo by ísť o porušenie zákona.

  • Komerčné využitie (napr. predplatené SMS služby s polohami radarov) by mohlo byť problematické, ak by to bolo v rozpore s podmienkami vysielania.

Nie je to nezákonné, ale polícia to nemusí oceňovať. Ak by však malo také hlásenie negatívny dopad na bezpečnosť, mohlo by sa stať predmetom právneho posúdenia.

Odporúčam pozrieť si aj Zákon o Slovenskej televízii a rozhlase (č. 308/2000 Z.z.) a Trestný zákon (napr. § 359 – Marenie úradného rozhodnutia), ktoré by teoreticky mohli aplikovať v extrémnych prípadoch.

A teraz k morálnosti takéhoto konania. Jazdím po ceste, pri východ z obce vidím hliadku merajúcu rýchlosť, upozorním vodičov idúcich oproti mňa, aby spomalili. Rúti sa auto veľkou rýchlosťou, bliknem mu, on okamžite spomalí, prejde okolo hliadky a zasa pridá a pôjde obcou stovkou.. na prechode zrazí starca alebo dieťa, lebo z 50ky by stihol zabrzdiť, zo stovky to nestihne. ZOMRÚ.. Ak sa to nedozviem nič sa nedeje. AKÝ PODIEL NA ICH ZABITÍ SOM MAL?? Ak by som neupozornil na hliadku, vykostili by ho, on by šiel obcou predpisovo…. Ešte väčšia anonymita je pri rádiách. Oni len urobia vodičom dobre, veď prevencia a vodiči spomalia tam kde je hliadka, ktorú ohlásili… NO ČO POTOM?? Myslíme si ako dobre robíme, my vlastne len chránime peňaženky grázlov, čo permanentne porušujú rýchlosť, nič viac. Pritom ohrozujeme životy nevinných ľudí ktorí zomrú pre neprimeranú rýchlosť takýchto grázlov.

Počet úmrtí spôsobených neprimeranou rýchlosťou (približne):

  • 50–100 osôb ročne (v posledných rokoch sa počet úmrtí na cestách celkovo znižuje, ale vysoká rýchlosť zostáva jednou z hlavných príčin smrtelných nehôd).

Podiel na celkových úmrtiach pri dopravných nehodách:

  • Neprimeraná rýchlosť je jednou z hlavných príčin dopravných nehôd so smrteľnými následkami.

  • Podiel sa pohybuje okolo 25–35 % všetkých smrteľných nehôd na Slovensku.

  • Napríklad v roku 2022 bolo na slovenských cestách 231 úmrtí pri dopravných nehodách, z toho približne 60–80 mohlo byť spôsobených príliš vysokou rýchlosťou alebo neprispôsobením rýchlosti podmienkam.

    V roku 2024 sme mali na Slovensku 11 451 dopravných nehôd( riešených políciou) následok na živote a zdraví malo 4557 incidentov. Z toho zomrelo 452 ľudí, 814 ťažko zranených, 4946 ľahko. Vinník alkohol pri 1276 prípadoch. Nedovolená rýchlosť bola príčinou v 11% nehôd, teda v 1292 prípadoch, druhá najčastejšia príčina po porušení povinností vodiča ( 49%) Avšak pri nehodách s následkom smrti je to 22%, čo bolo 58 usmrtených .

Koľkí mohli žiť, ak by sme neupozorňovali protiidúce vozidlá a v rádiách nehlásili presné pozície hliadok?

Štatistické údaje zdroj:

  • https://www.minv.sk/?statisticke-ukazovatele-sluzby-dopravnej-policie

P.S.: vidíte zlom smerom nadol medzi rokmi 2008/2009? Počet nehôd prudko spadol z 59000 na 26 000, ale aj počet úmrtí z 558 na 347… Vtedy bola veľká kríza a vďaka šrotovnému zmizli staré autá z ciest. Je možné že sa vtedy aj prestali hlásiť malé nehody, no počet úmrtí to určite neovplyvnilo. Tam sa prejavil faktor zníženia počtu starých áut.

Zelenskyj zásadne odmietol neutralitu aj opustenie zvyšku Doneckej oblasti . Ako to tam vyzerá?

25.11.2025

Pokus USA prinútiť Ukrajinu uzavrieť „mier“ s Ruskom sa odohráva na pozadí zložitej situácie Obranných síl na fronte. Počas štyroch rokov totálnej vojny bolo sotva veľa období, keď by situácia vyzerala inak – koniec koncov, Ukrajina čelí nepriateľovi s oveľa väčšou a lepšie vybavenou armádou. Teraz, pred začiatkom piateho roku veľkej vojny, sú však ťažkosti [...]

Zelenskyj prehovoril k národu. Venezuela ako tlak na Ruskú ekonomiku?

22.11.2025

„Teraz je jeden z najťažších momentov v našich dejinách. Teraz je tlak na Ukrajinu jeden z najťažších. Teraz sa Ukrajina môže ocitnúť pred veľmi ťažkým rozhodnutím – buď strata dôstojnosti, alebo riziko straty kľúčového partnera. Buď 28 bodov, ktoré sa vypracúvajú, alebo mimoriadne ťažká zima, najťažšie a ďalšie riziká. Život bez slobody, bez [...]

Všetkých 28 bodov plánu pre Ukrajinu a Rusko.

21.11.2025

1. Zvrchovanosť Ukrajiny bude potvrdená. 2. Medzi Ruskom, Ukrajinou a Európou bude uzavretá komplexná dohoda o neútočení. Všetky nejasnosti posledných 30 rokov budú považované za vyriešené. 3. Očakáva sa, že Rusko nenapadne susedné krajiny a NATO sa nebude ďalej rozširovať. 4. Medzi Ruskom a NATO sa uskutoční dialóg sprostredkovaný Spojenými štátmi s cieľom [...]

andrej babiš

Babiš varoval pred „slovenským scenárom“. Pri slovách o synovi tiekli slzy

27.11.2025 20:44

Koľkokrát ma už chceli zabiť. Minulý týždeň tu bola opäť polícia, zase ma chce niekto zabiť, povedal Babiš.

Rozvodneny Hornad pri hati Kosice

Po dažďoch prišiel mráz: Hladiny riek na východe stabilizované, no poľadovica stále hrozí

27.11.2025 20:00

Hladiny väčšiny východoslovenských riek už budú klesať, výnimkou sú Latorica, Bodrog a Laborec.

Zelenskyj, trump, putin

Putin hrozí silou, ak sa Ukrajina nestiahne. Zelenskyj prehovoril o rokovaniach v USA

27.11.2025 19:47

Ruskú ofenzívu je prakticky nemožné zastaviť, myslí si šéf Kremľa.

SR SHMÚ povodne dážď sneženie BBX

Topiaci sa sneh zdvíha rieky: Hron zaplavil cesty, SHMÚ varuje pred ďalšími povodňami na juhu aj východe

27.11.2025 19:40

Cesta medzi Rudnom nad Hronom a Brehmi a cesta Hronovce - Malé Ludince je uzavretá z dôvodu zaplavenia riekou Hron.

simon22

Nežijem krátko aby som nič nevedel, ale ani príliš dlho aby som všetko zabudol...

Štatistiky blogu

Počet článkov: 657
Celková čítanosť: 3745224x
Priemerná čítanosť článkov: 5700x

Autor blogu

Kategórie

Archív