Založ si blog

Prvá úloha vo velení pluku. Ako som sa stal odborným inžinierom . . .

inžinierska skupina 11.slp Žatec( jej časť)

Skoro celé dva roky som robil technika lietadla na MiG-23, chcel som preto študovať popri zamestnaní medzinárodné vzťahy. Politruk pluku mi sľúbil, že to vybaví, keď prejdem do jeho chasy nástenkárov. Veliteľ pluku si ma zavolal na pohovor a bol tak presvedčivý, že som sa začal hanbiť za nápad prestupu od techniky k rudým bratom. Stačilo na to pár slov. „ Tady čtu, že chceš zanechat funkci technika letadla a přestoupit k politrukúm…  To ti nebude mladej líto pětiletýho studia na vysoké škole? Učil ses konstrukci letadel a motorú, abys teď přestoupil k TĚMHLE??“ A hlavou kývol smerom k svojmu politrukovi…. Len sťažka som zadržal smiech , ktorý vo mne vyvolali jeho slová… ťemhle… „

Žiadosť som napokon stiahol a o dva mesiace sa uvoľnilo miesto šéfa skupiny opráv na našej letke, kam som bol obratom ruky ustanovený. Predstavovalo to zároveň aj funkciu zástupcu inžiniera letky a tak som mohol dokázať, že viem vykonávať aj vyšší druh prác a organizovať prácu iných. Po asi roku odchádzal odborný inžinier pluku pre draky na postgraduál a ja som znova šiel vyššie.

Stal som sa v tej dobe najmladším príslušníkom skupiny odborných inžinierov pluku. Ešte včera moji odborní nadriadení, ma privítali dnes so vstupnou úlohou. „ Už si sa zabýval v kanclíku mladý? Ak áno poď sem“, zahlásil Hlavný inžinier  Miroslav. Za ním stáli všetci moji noví kolegovia a do jedného sa uškŕňali. „ Máme pre teba prvú odbornú úlohu, je to takpovediac vstupný test, ktorý musí absolvovať každý nastupujúci inžinier“…. Pauza.. Ich úškrnky sprevádzalo trasenie ramien, horko ťažko zadržiavali smiech, čakajúc na moju reakciu na práve vyriekavanú úlohu, ktorá čakala na splnenie. „ Vieš, aby si mohol odborne riadiť toľkých chlapov, musíš preukázať schopnosti v každej oblasti. Máme tu jednu kolegyňu, slobodnú.. a tvoja úloha je myslím jasná- zostrel! Máš na to 30 dní…  Zasalutoval , obrátil sa a nechal ma tam stáť s otvorenou hubou… Všetci zbadali môj výraz trpiaceho skauta visiaceho nad priepasťou a vybuchli v ohromný rehot.. „ Veď ona má 2x viac rokov ako ja!“ vyhŕkol som a naďalej lapal po dychu.. „ Věk je jenom číslo“, ozvali sa všetci naraz a neprestávali sa rehotať. Blahoželali mi k prvej úlohe odborného inžiniera čo som mal splniť a želali veľa šťastia… Sedel som za svojim stolom a predýchaval zadanie. Pri predstave povinného „zostrelu“ asi päťdesiat ročnej aj keď štíhlej a dobre vyzerajúcej kolegyne ma oblieval pot. Mal som 27 rokov a toto bola pre mňa nadľudská úloha.  Nesmelo som sa spýtal dvoch okrem mňa najmladších, či aj oni plnili podobnú úlohu… „ Akú podobnú, rovnakú sme museli splniť, nebolo to až také zlé, niektorým z nás sa to aj páčilo“ pritakali nezávisle na sebe obaja. Najstarší Pepa Kolek potvrdil to isté. „ No ale keď si plnil úlohu ty Pepo, tak ona mala vtedy snád 25 a boli ste rovnako starí“ skúšal som výhovorku. „ O rozkazech se nediskutuje, ty se musí splnit ….i v době míru a pak se múžeš stěžovat u nadřízeného a to jsem já“ zahlásil a odišiel.  Po asi siedmych  dňoch prišiel na kávičku aj hlavný inžinier pluku. Rozvážne si ju zamiešal, a pomaličky sa pýta: „ Tak čo už si pokročil v plnení vstupnej úlohy ?“  „ Zajtra som odhodlaný pri letovej akcii  nadviazať kontakt, pôjdem na „výškovú“ a tam budem reklamovať vyvolanie filmov s fotogulometu, sú bledšie ako obyčajne…“ „ Sú presne ako ty“, odtušil a odišiel. Fakt som bol hotový z danej úlohy, všetci do jedného mi však potvrdili, že bez jej splnenia sa nezaradím do skupiny tak ako treba.  Slečna bola štebotavá, vždy dobre naladená, usmiata, pozvala ma na šálku kávy. Pomaličky som nadviazal kontakt a sám sebe sľúbil, že určite pokročím.  Akoby náhodou sa ku koncu nášho rozhovoru primotal do miestnosti jeden z  kolegov, zaregistroval moju snahu o vtip, neviazané žartovanie a dohodnutie si nasledujúcej schôdzky…. Druhý deň na začiatku  predbežnej prípravy prišil znova „Hlavný inžinier“ dal si s nami kávičku a potom znenazdajky zahlásil „ zástupca veľ vztyk a pozor!“ Rozkaz zaznel, a všetci sme čakali čo  prišiel oznámiť. „ Vzhľadom na fakt uplynutia času desať dní od zadania úlohy, Inžinier Mlaďoch  postúpil o značnú časť k jej splneniu, berieme úlohu za splnenú. Nebudeme vyžadovať dôkaz o zakončení zostrelu!“ Pohov…… Asi všetci počuli ten obrovský rachot padajúceho kameňa z môjho srdca…Potľapkali ma po ramenách za prejavenú odvahu. Na konci pracovnej smeny som každému šupol malého  frťana na cestu, všetci sme boli na bicykloch…. Pri šliapaní tých asi dvanásť kilometrov som premýšľal, či by nestálo zato, to predsa len dokončiť… Na najbližšej križovatke som skoro vbehol pod auto! Fakt by ma ale zaujímalo, či to predo mnou všetci splnili… Nikdy som sa ich na to nespýtal. Džentlmeni predsa nerozprávajú, konajú a mlčia…

Tri planetárne ohniská, ktoré môžu prerásť do svetového konfliktu v priebehu hodín.

19.04.2024

Na blízkom východe sa dnes piatok 19.4.2024 rozhorieva veľký vojenský konflikt: Blízky východ sa dnes po zasadnutí izraelského vojnového kabinetu pripravuje na izraelský „odvetný“ útok na Irán. Izraelské letectvo tvrdí, že dokončilo „prípravu“ a že útok je „bezprostredný“. Americkí predstavitelia oznámili WSJ, že sa domnievajú, že Izrael dnes [...]

Rusi bojujú poučení z minulosti. Použili znova taktiku UŤAHANIA protivníka a to všetkých štátov EU.

15.04.2024

Aby sme lepšie pochopili čo sa deje teraz na Ukrajine, musíme sa vrátiť hlboko pred druhú svetovú vojnu, do čias Ruského ťaženia spojených Európskych vojsk pod Napoleonom 1812-13. Z dejepisu registrujeme ako hlavného strojcu ruského víťazstva Kutuzova, no nebyť žiarivej hviezdy mladého pruského stratéga Carla von Clausewitza ( 1780-1831) by sa ten úspech pravdepodobne [...]

Útok Iránu sa očakával, má spojitosť s vojnou na Ukrajine?

14.04.2024

Irán v sobotu spustil rozsiahly letecký útok na Izrael v reakcii na nedávny útok na iránsky konzulát v Damasku pripisovaný židovskému štátu. Iránske revolučné gardy oznámili, že útočia desiatkami dronov a rakiet, izraelská armáda predtým uviedla, že drony z Iránu poletia niekoľko hodín. Izraelský premiér Benjamin Netanjahu vo vyhlásení povedal, že Izrael sa na [...]

univerzita

Mladí Američania páchajú rekordne veľa samovrážd. Nikto presne nevie prečo

20.04.2024 11:28

"Tak veľmi si prajem, aby nám býval dal šancu mu pomôcť," hovorí Katherine Salasová zlomeným hlasom.

Italy Politics

Skrachované vzťahy šéfov vlád. Expremiér Babiš nie je jediný. Talianska líderka odkopla muža, keď sa zaliečal inej žene

20.04.2024 10:49

Rozvodom sa skončilo manželstvo už viacerých niekdajších predsedov vlád Českej republiky. A ktoré rozchody známych politikov vlani zvlášť rezonovali?

trump. súd

Muž, ktorý sa zapálil pri súdnej sieni počas procesu s Trumpom, zomrel

20.04.2024 10:37

Muž, údajne zo štátu Florida, rozdával podľa svedkov v parku letáky obsahujúce konšpiračné teórie.

North Korea tensions balistické strely test

Severná Kórea uskutočnila test 'superveľkej' hlavice pre riadenú strelu

20.04.2024 09:47

KĽDR tiež vykonala skúšobný štart protilietadlovej rakety nového typu "Pyoljji-1-2" v Západnom mori.

simon22

Nežijem krátko aby som nič nevedel, ale ani príliš dlho aby som všetko zabudol...

Štatistiky blogu

Počet článkov: 548
Celková čítanosť: 3134336x
Priemerná čítanosť článkov: 5720x

Autor blogu

Kategórie

Archív