Demokrati žiadajú prezidenta o odňatie právomoci Vláde pri „pandemickej dohode“. Ide o zástupný alebo ozajstný problém?

Práve som videl tlačovku tzv. Demokratov, ako chcú prinútiť prezidenta aby vzal kompetenciu schválenia „Pandemickej dohody“ na seba a odňal túto delegovanú kompetenciu vláde SR. Chcú aby ju Slovensko za každú cenu odsúhlasilo, lebo je výnimočne dobrá a výhodná. Tvrdia že ide len o spoluprácu a nie diktát…

Tak som sa na ňu pozrel a našiel som toto:

Pandemická dohoda WHO (tiež známa ako Medzinárodný dohoda o prevencii, pripravenosti a reakcii na pandémie) je nový právne záväzný nástroj, ktorý má posilniť globálnu spoluprácu v boji proti pandémiám. Tu sú jej základné charakteristiky:

Cieľ dohody

  • Zlepšiť prevenciu, pripravenosť a reakciu na pandémie – Dohoda má zabrániť opakovaniu chýb, ktoré sa objavili počas pandémie COVID-19.

  • Posilniť medzinárodnú spoluprácu – Podporuje výmenu informácií, technológií a zdrojov medzi krajinami.

Kľúčové oblasti

  • Včasné varovanie a monitorovanie – Krajiny by mali zdieľať údaje o hrozbách v reálnom čase.

  • Výskum a vývoj – Podpora vývoja vakcín, liekov a diagnostiky s dôrazom na rovný prístup.

  • Posilnenie systémov zdravotnej starostlivosti – Zvýšenie odolnosti zdravotníctva voči budúcim krízam.

  • Spravodlivé rozdelenie zdrojov – Zabezpečenie, aby vakcíny a lieky boli dostupné aj pre chudobné krajiny.

Právna záväznosť

  • Dohoda by mala byť právne záväzná pre členské štáty WHO, čo znamená, že budú musieť dodržiavať jej ustanovenia (podobne ako napr. Svetová zdravotnícka ústava).

Kontroverzie a výzvy

  • Suverenita vs. globálna spolupráca – Niektoré krajiny sa obávajú, že dohoda obmedzí ich rozhodovacie práva.

  • Financovanie – Otázka, kto zaplatí opatrenia na posilnenie globálnej pripravenosti.

  • Rovný prístup k liekom – Spory o patentové práva a transfer technológií.

Cieľom WHO je jej prijatie v 2025.

  • EU a mnohé rozvojové krajiny ju podporujú, ale USA, Čína a iné môžu mať výhrady.

Dohoda má byť doplnkom k Medzinárodným zdravotným predpisom (IHR), ktoré sa tiež reformujú po pandémii COVID-19.

Slovensko, podobne ako iné štáty so silným dôrazom na národnú suverenitu, vidí v pandemickej dohode WHO potenciálne riziká, ktoré by mohli obmedziť jeho samostatné rozhodovanie v oblasti zdravotníctva a krízového manažmentu. Tu sú hlavné obavy:

Strata autonómie pri rozhodovaní

  • Povinné implementácie opatrení – Ak by dohoda obsahovala právne záväzné požiadavky (napr. povinné zdieľanie vzoriek patogénov, pevné kvóty na financovanie WHO), Slovensko by mohlo stratiť flexibilitu pri tvorbe vlastnej pandemickej stratégie.

  • Tlak na harmonizáciu legislatívy – Napríklad povinné zavedenie určitých opatrení (lockdowny, testovanie, očkovacie stratégie) by mohlo obmedziť možnosti vlády prispôsobiť opatrenia lokálnym podmienkam.

Obavy z centrálneho riadenia zo strany WHO

  • Niektorí politici a experti na Slovensku vyjadrujú obavy, že dohoda by mohla zvýšiť moc WHO na úkor národných vlád.

  • Kritici poukazujú na to, že WHO počas pandémie COVID-19 vydávala kontroverzné odporúčania (napr. neskoré uznanie aerosólového prenosu, spory ohľadom pôvodu vírusu), čo vyvoláva nedôveru voči globálnym inštitúciám.

Finančné a kapacitné dopady

  • Ak by dohoda ukladala povinné finančné príspevky na globálnu pripravenosť, mohlo by to znamenať dodatočné náklady pre slovenský rozpočet.

  • Menšie štáty ako Slovensko majú obmedzené kapacity na implementáciu komplexných medzinárodných požiadaviek, čo by mohlo viesť k administratívnej záťaži.

Spoločensko-politické dôvody

  • Časť verejnosti a politických strán (hlavne konzervatívne a euroskeptické kruhy) vníma pandemickú dohodu ako ďalší krok k prenosu kompetencií na medzinárodné organizácie, čo vyvoláva odpor podobne ako pri niektorých politikách EÚ.

  • Obavy zo zásahu do slobody jednotlivca (napr. povinné očkovanie, cestovné obmedzenia na základe WHO odporúčaní).

Postoj Slovenska

  • Slovensko oficiálne podporuje medzinárodnú spoluprácu, ale zároveň trvá na tom, aby pandemická dohoda rešpektovala princíp subsidiarity (t.j. rozhodovanie na najnižšej možnej úrovni).

  • Pravdepodobne bude požadovať výnimky a flexibilitu pre menšie štáty, aby sa zabránilo prílišnej centralizácii. Hlavný problém nie je samotná spolupráca, ale strach z prílišnej regulácie zo strany WHO, ktorá by obmedzila slovenskú suverenitu v kritických rozhodnutiach. Kľúčové bude, či dohoda ponechá priestor pre národné špecifiká alebo bude príliš uniformná.

    bavy z prílišnej regulácie zo strany WHO na základe pandemickej dohody nie sú len teoretické – vychádzajú z konkrétnych návrhov a skúseností z pandémie COVID-19. Tu je prehľad, kde a prečo vzniká tento strach:

Právne záväzné požiadavky WHO

  • Pandemická dohoda má byť medzinárodná zmluva s právnou silou (podobne ako napr. Parížska klimatická dohoda).

  • Ak by štáty ratifikovali jej prísne formulované povinnosti (napr. automatické zdieľanie dát, povinné financovanie globálnych opatrení, implementácia špecifických protipandemických opatrení), mohlo by to obmedziť ich autonómiu.

  • Príklad obáv: Ak WHO rozhodne, že pandémia si vyžaduje lockdowny alebo povinné očkovanie, budú musieť členské štáty postupovať podľa jej odporúčaní?

Rozšírené právomoci WHO v krízových situáciách

  • V návrhoch sa diskutuje o posilnení mandátu WHO na vyhlasovanie pandémií a určovanie opatrení.

  • Kritici poukazujú, že WHO počas COVID-19 menila svoje odporúčania (napr. ohľadom účinnosti rúšok alebo potreby lockdownov), čo vyvoláva otázky, či by mala mať väčšiu rozhodovaciu moc.

  • Obava: WHO by mohla získať právomoc vnucovať štátom opatrenia bez dostatočného zohľadnenia lokálnych podmienok.

Povinné zdieľanie zdrojov a duševného vlastníctva

  • Návrhy pandemickej dohody obsahujú ustanovenia o povinnom zdieľaní vírusových sekvencií, vakcín a technológií.

  • Niektoré štáty (vrátane Slovenska) sa obávajú, že to môže viesť k:

    • Oslabeniu farmaceutického priemyslu (ak by sa napr. rušili patenty bez náhrady).

    • Nevyváženému prerozdeľovaniu zdrojov (napr. že by krajiny museli poskytovať vakcíny iným štátom, aj keď majú vlastný nedostatok).

Možné sankcie za nedodržanie dohody

  • Ak bude dohoda právne záväzná, mohli by byť zavedené mechanizmy zodpovednosti pre štáty, ktoré ju nedodržia (napr. finančné pokuty alebo obmedzenia v medzinárodnej spolupráci).

  • Obava: Menšie štáty ako Slovensko by mohli byť pod tlakom, aby sa prizpůsobili rozhodnutiam veľmocí v rámci WHO.

Skúsenosti z COVID-19: WHO ako „globálny regulátor“?

  • Počas pandémie COVID-19 WHO odporúčala (nie priamo nariaďovala) opatrenia ako lockdowny, testovanie alebo očkovacie certifikáty. Mnohé vlády tieto odporúčania automaticky prevzali bez kritického posúdenia.

  • Kritici tvrdia, že pandemická dohoda by mohla tento vzťah ešte viac formalizovať, čím by sa z WHO stal de facto globálny regulátor zdravotnej politiky.

Postoj Slovenska a podobných štátov

Slovensko (podobne ako Poľsko, Maďarsko či africké a ázijské krajiny) požaduje, aby dohoda:

  1. Rešpektovala národnú suverenitu – Žiadne automatické prijímanie opatrení bez schválenia vládou.

  2. Bola flexibilná – Každý štát by mal možnosť prispôsobiť opatrenia svojim možnostiam.

  3. Nevytvárala nové byrokratické bremeno – Aby malé štáty neboli preťažené reportingom a implementáciou.

Je strach oprávnený?

  • Áno, ak dohoda bude obsahovať právne záväzné povinnosti s minimom výnimiek.

  • Nie, ak pôjde len o dobrovoľnú spoluprácu s rešpektovaním národných kompetencií.

Slovensko a ďalšie štáty tlačia na to, aby sa zabránilo prílišnej centralizácii moci v WHO.

V súčasnosti WHO nemá priame exekutívne právomoci na vynucovanie svojich rozhodnutí, ale využíva niekoľko priamych a nepriamych mechanizmov ovplyvňovania členských štátov. Kontrola a implementácia jej odporúčaní závisí hlavne od vôle jednotlivých krajín. Tu je prehľad:

Právny rámec: Medzinárodné zdravotné predpisy (IHR 2005)

  • Sú jediným právne záväzným nástrojom WHO, ktorý ukladá členským štátom povinnosť:

    • Hlásiť výskyty pandemických hrozieb (článok 6).

    • Vytvoriť národné kapacity na monitorovanie a reakciu (článok 5).

  • Obmedzenia:

    • WHO nemôže nariaďovať konkrétne opatrenia (ako lockdowny alebo očkovanie).

    • Sankcie za nedodržanie IHR neexistujú – maximálne môže WHO vyzvať na „nápravu“ alebo verejne kritizovať štát.

Pandemická dohoda (2024/2025) – Potenciálne zmeny

  • Ak bude prijatá ako právne záväzný dokument, môže zaviesť nové kontrolné mechanizmy, napr.:

    • Povinné hodnotenie pripravenosti – Štáty by museli pravidelne reportovať, ako plnia kritériá (podobne ako klimatické dohody).

    • Finančné mechanizmy – Napríklad povinné príspevky na globálnu prevenciu pandémií.

    • Transparentné sankcie – Verejné menovanie štátov, ktoré porušujú pravidlá (tzv. „naming and shaming“).

    • WHO chce nariaďovať uzávery a povinné očkovania.

      Nepriame tlakové mechanizmy WHO

Aj bez formálnych sankcií WHO využíva:

  • Verejnú politickú legitimitu – Odporúčania WHO ovplyvňujú medzinárodné organizácie (OSN, EÚ, Svetová banka), ktoré môžu podmieniť pomoc ich dodržiavaním.

  • Finančnú páku – Štáty závislé na financiách WHO (napr. chudobné krajiny) sú nútené viac spolupracovať.

  • Vedecký a expertný vplyv – WHO určuje globálne štandardy (napr. definícia pandémie, schvaľovanie liekov), čo môže obmedziť štáty, ktoré by chceli ísť proti jej odporúčaniam.

Príklad z COVID-19: Ako WHO „vynucovala“ dodržiavanie opatrení?

  • Odporúčania ≠ príkazy: WHO vydávala smernice (lockdowny, testovanie, očkovanie), no ich implementácia závisela od vlád. ( v prípade schválenia povinnej dohody budú nad rozhodnutím vlád)

  • Indirektný tlak: Krajiny, ktoré ignorovali odporúčania (ako Švédsko alebo Tanzánia), čelili kritike a obmedzeniam v cestovaní.

  • Regulačný vplyv: WHO schválila vakcíny (emergency use listing), čo určovalo, ktoré krajiny ich mohli dovážať.

Budúcnosť: Posilnenie kontroly?

V diskusiách o pandemickej dohode sa navrhujú:

  • Globálny dohľadový orgán – Monitorovanie implementácie opatrení.

  • Arbitrážny mechanizmus – Riešenie sporov medzi štátmi a WHO.

  • Väčšia transparentnosť – Povinné zverejňovanie dát o pandémiách.

Záver: Kto kontroluje WHO?

  • Členské štáty – WHO je medzivládna organizácia, jej moc závisí od podpory vlád (napr. USA, Čína, EÚ).

  • Občianska spoločnosť a médiá – Kritika WHO počas COVID-19 ukázala, že jej chyby vedú k tlakom na reformy.

  • Súkromné aktéri – Nadácie (Gatesova nadácia) a farmaceutické firmy vplývajú na agendu WHO prostredníctvom financií.

Slovensko a podobné štáty v rokovaniach požadovali, aby pandemická dohoda neobsahovala príkazové mechanizmy, ale len dobrovoľnú spoluprácu, čo nebolo akceptované. Ak by sa zaviedli prísnejšie pravidlá, hrozí konflikt medzi suverenitou a globálnou koordináciou.

Takže pravda ako vždy je niekde uprostred. Nie je to len samá výhoda pre Slovensko, ale aj čiastočná strata suverenity pri riešení pandemických otázok a WHO chce hrať úlohu vodcu a centrálneho mozgu ľudstva. Ono sa chce stať s zjednocujúceho orgánu riadiacim, na čo nebola táto medzinárodná organizácia sformovaná. Neexistuje zatiaľ dostatočný kontrolný mechanizmus ich rozhodnutí, ten sa musí zaviesť skôr, ako by nadobudla platnosť „záväzná Pandemická dohoda“.

Perspektívne bombardéry šiestej generácie. Ruský IZDELYE 80 časovo zaostáva za USA aj Čínou.

14.05.2025

Všeobecne sa píše o vyvíjaných bombardéroch šiestej generácie asi toto: Vývoj stealth bombardérov 6. generácie je v súčasnosti v rannej fáze, s viacerými veľmocami pracujúcimi na pokročilých technológiách. Hlavné charakteristiky a projekty zahŕňajú: Kľúčové prvky 6. generácie stealth bombardérov: Vylepšená stealth technológia Pokročilé materiály a tvarovanie [...]

Prečo by som neplatil teraz za “neviditeľnú F35“ ktorú mi niekto dodá po roku 2030, keď už bude viditeľná?

12.05.2025

Česko sa rozhodlo pre F35 s dátumom dodania hlavného množstva lietadiel 8 až 10 rokov po podpise zmluvy, teda medzi rokmi 2032-2035.Dovtedy zostanú len jeho nevýhody, ako menšia nosnosť zbraní, horšia obratnosť, ktoré boli obetované za dnešnú radarovú viditeľnosť. Teda viditeľnosť z menších vzdialenosti. Jej horšie zachytenie z väčších vzdialeností sa týka [...]

Dve kapitulácie Nemeckej ríše predznamenali studenú vojnu. Prvá bola podpísaná 7. mája 1945.

07.05.2025

ZSSR aj USA vstúpili do druhej svetovej vojny ako jej účastníci až po napadnutí ich území, ZSSR 22 júna 1941 a USA 7. decembra 1941 po napadnutí Peral Harboru Japonskom. USA bojovali len v Tichomorí a nie v Európe, tam si počkali na obrat vo vojne, kde pri Moskve ( oktober 41- január 42) zastavili sovieti Nemcov a začala sa fronta hýbať smer západ. Dňa 1. januára 1942 bola [...]

Izrael, Palestína, Pásmo Gazy

Lídri Británie, Francúzska a Kanady pohrozili Izraelu 'konkrétnymi krokmi' za Gazu

19.05.2025 19:40

Británia, Francúzsko a Kanada tvrdia, že nebudú nečinne prihliadať "nehoráznym akciám" Netanjahuovej vlády a prijmú "konkrétne kroky".

Peter Kotlár / Robert Fico /

Slovensko proti celému svetu: Pandemickú zmluvu chcú vedci a lekári, Fico ju odmieta. Presvedčiť sa ho snažil aj šéf WHO

19.05.2025 19:30

Peter Pellegrini má právo v prípade pandemickej zmluvy rozhodnúť sám, bez vlády.

Donald Trump a Vladimir Putin

Putin: Rusko je pripravené pracovať na memorande o budúcich mierových rozhovoroch. Trump: Rusko a Ukrajina začnú okamžite rokovania o mieri

19.05.2025 18:44, aktualizované: 21:22

Kyjev a jeho partneri v snahe ukončiť vojnu Kyjeva s Moskvou zvažujú podľa Zelenského usporiadanie stretnutia lídrov Ukrajiny, Ruska, USA, EÚ a Británie.

Durov

Zakladateľ Telegramu tvrdí, že šéf francúzskych tajných žiadal cenzúru rumunských konzervatívcov. Rozviedka to poprela

19.05.2025 17:12

Durovovo tvrdenie zverejnil aj Musk - jedna z rôznych vplyvných osobností americkej pravice, ktoré obvinili európske štáty z potláčania slobody prejavu.

simon22

Nežijem krátko aby som nič nevedel, ale ani príliš dlho aby som všetko zabudol...

Štatistiky blogu

Počet článkov: 624
Celková čítanosť: 3526482x
Priemerná čítanosť článkov: 5651x

Autor blogu

Kategórie

Archív