Písal sa rok 1986 a ja som druhým rokom slúžil u bojováku s označením 1610. Našou úlohou bola ochrana hraníc Československa, ba čo viac, celého socialistického tábora. Lebo verte či nie, zóna dotyku dvoch svetových antagonistických zoskupení kapitalistického a socialistického viedla na našej západnej hranici( teraz je posunutá asi o 2000 km na východ smerom k Moskve). Nikdy sme síce nepriateľské lietadlá nevideli, no radarové odrazy letiace na našu hranicu neraz zdvihli do vzduchu plne vyzbrojené MiG-23 aj z nášho letiska. Nácvik vzdušného boja s protivníkom, prepady vzdušných cieľov bol každodenný chleba našich pilotov aj technikov. My sme pripravovali lietadlá k bojovému či cvičnému použitiu, a v dobe tesne pred Gorbačovom a po jeho nástupe v 1985 roku, vrcholilo neviditeľné súperenie oboch táborov, usilujúcich sa prevziať líderstvo na zemeguli. Pri veľkých cvičeniach v Nemecku či Taliansku sme bývali týždeň aj dva nepretržite v práci, čakajúc či sa to nezvrtne na otvorený konflikt. Vojenská rozviedka pracovala na plné obrátky , dodávala nepretržitý tok informácií čo naši náprotivci robia, podľa toho sme pracovali aj my. Jedného slnečného dňa v lete 86 nás zvolali „tajní“ na veľké zhromaždenie po letkách na taktickú prípravu venujúcu sa zahraničnému letectvu. Všetko bolo utajené, nevedeli sme čo od toho čakať. S vážnou tvárou predstúpil pred príslušníkov našej prvej letky „ utajenec divízie“ spolu s veliteľom pluku. „Teraz Vám pustíme film, ktorý získali naše tajné služby, je neželateľné, aby ste kohokoľvek v civile informovali o tom čo uvidíte.“ Šepotanie a chichúňanie v miestnosti ustalo ako šibnutím čarovného prútika. A ticho bolo celú asi hodinu a pol… Pred nami z tmy zažiaril Paramount Pictures a začal plynúť dej filmu plného vzdušných súbojov, hrdosti, lásky aj smrti. K nám do kín sa tento film pre zákaz zatiaľ nedostal, lebo podľa inkvizítorov morálky bol propagandou americkej leteckej techniky…
Premiéru mal 16. mája 1986 a my sme ho už v lete toho istého roku sledovali so zatajeným dychom, vďaka videokópii získanej tajnými službami. Hlavným hrdinom bolo lietadlo F-14A Tomcat, pilot zvaný Maverick a ich škola pre špičkových pilotov TOP GUN. Škola vznikla na konci „Vietnamskej vojny“ na základni MIRAMAR v Sant Diegu, kde námorníctvo USA zdokonaľovalo svojich pilotov vo vedení vzdušných bojov. Takto sa snažilo odstrániť reálnu chybu urobenú pri lietadle F4 Phantom, ktoré malo len raketovú výzbroj a nebolo so svojimi pilotmi pripravené viesť blízky manévrový vzdušný boj. V dobe natáčania filmu bola už F14ka zavedená vo výzbroji štrnásť rokov, no jej medzinárodný predaj nebol úspešný. Film podporil i Pentagon, námorníctvo uvoľnilo na natáčanie niekoľko lietadiel F14 od 51 stíhacej perute Screaming Eagles, paramout platil 7800 USD z aletovú hodinu( dnes asi 20 000 USD), k dispozícii bola taktiež lietadlová loď SSC Enterprise a letecká základňa Naval Air Station Fallon v Nevade. Film stál 15 mil USD, zarobil 356 miliónov. Stal sa asi jedným z najlepších leteckých filmov studenej vojny a dodnes má svoju veľkú fanúšikovskú základňu. Cieľ očakávaný Pentagonom nesplnil, F14 predali iba Iránu, lebo na trhu boli už ľahšie a menej náročné na prevádzku F16 a F18. Po tomto filme vystrelila hviezda vtedy 24 ročného Toma Cruisa a stal sa jedným z najobsadzovanejším hercom. Pieseň Take My Breath Away získala Oscara.
Toto všetko sme v tom 86 roku pri sledovaní filmu nevedeli, videli sme len výborný strih a kameru pri snímaní leteckých súbojov v tomto asi najslávnejšom filme režiséra Tonyho Scotta. Súboj Mavericka s Migmi končí zostrelením Migu a pomocou pri pristátí vedúceho skupiny, ktorý by bez Mavericka asi zahynul. Tom Cruise je poslaný do elitnej školy Top Gun , kde sa má ešte zdokonaliť vo svojom majstrovstve. Samozrejme sa zamiluje do krásnej dievčiny netušiac, že to je jeho inštruktorka. Jeho operátor ( F14 má posádku pilot+ operátor) Nick Goose však zahynie pri neúspešnej katapultáži po páde do plochej vývrtky , ktorú však Maveric nespôsobil. Jeho súperenie s Icemanom( Val Kilmer) ho vedie na kraj rizika, aby dokázal že je najlepší. Po strate priateľa sa však spamätá a kurz dokončí. Sú spolu s Icemanom odvelení späť na lietadlovú loď, kde sa samozrejme stretnú vo vzduchui s húfom Migov a štyri zostrelia. Tri Maverick a jeden Iceman. Ponúknu mu aby si vybral nové pôsobisko, on berie inštruktora v Top Gune. Tu z aním prichádza jeho láska a film končí hepákom.
Všetci sme v tej miestnosti pri utajenej produkcii milovali lietadlá, tie F14 sa nám napriek tomu že boli nepriateľské, páčili. Rovnako sme všetci zatúžili mať takú motorku a frajerku ako mal Tom Cruise, či aspoň kabrioletík jeho frajerky. Výborná hudba len umocnila dej filmu. Nik z nás ho nevnímal ako propagandu americkej bojovej techniky, ale ako normálny Hollywoodsky film s dobrou zápletkou a pre nás strhujúcim dejom. Neviem kde na ten zákaz prišli , no netrval dlho a film bol uvedený aj v našich kinách. Postupne sa s filmom zoznámili všetci príslušníci vtedajšieho letectva, oni nám zostrelili štyri Migy a my sme sa tomu ešte s obdivom prizerali…
Je pripravovaná aj dvojka na rok 2020 s rovnakým Tomom Cruisem ale už s F18 Super Hornet, tak snáď nám Maverick nezostrelí celé letectvo, lebo dne by 4 lietadlá znamenali polovičku bojových lietadiel Slovenska.
táraš.. ak by si mal pravdu, nemohli by byť ...
Autor sa dopustil hrubej chyby. Hranica nie je ...
Vysoka modra zed ...
nuz scientologia ovlada hollywood ...
videl som ho a nie raz, ešte pred tebou spomenutým... ...
Celá debata | RSS tejto debaty