Letecké opravovne, znova TUNEL?

podnikSú našim jediným leteckým opravárenským závodom s dostatočne dlhou históriou  a tradíciou. Prvé letisko pri Trenčíne v Biskupiciach sa začalo budovať v roku 1934. Dokončené bolo v roku 1938 a hneď na ňom sídlila presťahovaná dieľňa a letecký sklad z Nitry ako aj výcviková letka. Cez vojnu ho využívali Nemci . Po roku 1945 bolo letisko s dielňami obnovené a pokračovalo v rozvoji. V roku 1954 vznikol letecký opravárenský podnik  Opravny Trenčín. Najväčší rozvoj zaznamenal postupne v 70tych a 80tych rokoch ukončením vybudovania 2200 metrovej betónovej dráhy v roku 1987.

Opravovne boli budované pre Československé letectvo a spolu s opravovňami v Prahe pokrývali potreby vtedajšieho letectva na generálne opravy viac ako 500 kusového leteckého vojenského parku.  V 80tych a začiatkom 90tych rokoch mali v sortimente opravy MI-17, Mi-24,MiG-23, L-410, L-39, L-29 Su-25, Su-22, iné maličkosti a zamestnávali skoro 2000 ľudí. Produkcia pre valutovú cudzinu zabezpečovala prosperitu, Irán, Irak, Lýbia, Jemen a iné… boli super jobom.

Po rozdelení Československa sme založili samostatné letectvo podľa princípu 2:1s počtami techniky napríklad: 78 ks MiG-21, 12 ks MiG-29( z deblokácie za dlh získaných dalších 12)okolo 20 Su-25, skoro rovnako Su 22, 24 kusov bojových vrtuľníkov Mi-24, 17 kusov Mi-17, pár Mi- 2, asi 8ks L-410 2x An-24, 2x An-26, 1x An-12, 1x Tu 154, 1x Jak 40…. do 20 ks cvičných lietadiel L-39 , L-29. Kapacita LOT bola veľmi dobrá, no po rozdelení začali problémy. České letectvo si začalo robiť VŠETKO doma a vznikla prvá veľká diera v produkcii. MiG 23 tesne po zavedení do produkcie ukončil svoju opravárenskú existenciu, lebo Slovensko nechcelo ani jediný . Rôzne embargá na arabský svet vzal prácu v LOTN , ktorú už nikdy oficiálne nezískali. Po vyradení z výzbroje ASR  lietadiel Su-25, a Su -22 problémy s udržaním výrobných kapacít boli skoro neriešiteľné. Prudký pokles zamestnancov len kopíroval nedostatok práce. V prvej dekáde 21 storočia armáda vyradila taktiež bojové vrtuľníky, poklesol stav prevádzkovania všetkej leteckej techniky. A tak  počet súčasných zamestnancov, čo stále vedia robiť svoju prácu pod hranicou 500 hláv. ( skôr 300 ako 500)… Podnik s kapacitou niekoľko desiatok generálnych opráv ročne na asi 8 druhoch leteckej techniky zostal v podstate bez práce.Začal opravovať rôznu pozemnú, automobilovú a rádiolokačnú techniku no to nie je spása. Priebežné doby tých pár kusov lietadiel a vrtuľníkov čo sa tam dnes opravujú ročne neúmerne stúpli, rovnako ako aj cena za jednotkovú opravu.  L-39 je na konci technického života, L-410 v bezgenerálkovej prevádzke. MiG-29 má problémy s prevádzkyschopnosťou v letectve pre nedostatok financií, zavedená generálna oprava je po modernizácii preč, lebo sa nevykonáva. 

ČO MAJÚ ROBIŤ???? Naša armáda nemá dostatok techniky, okolité štáty si robia všetko sami, alebo prezbrojili na techniku, ktorá nie je výrobným programom LOTN.  5 generálok ročne neuživí ani to torzo zamestnancov, čo tam zostalo.

Hľadá sa strategický partner……  akou formou?? NO to predsa nezáleží len od želania ministra, ale aj od toho, kto prinesie prácu pre túto oblasť. A tu čítam hysterické kidy o tom ako to teraz niekto vytuneloval, urobil z prosperujúcej fabriky úmyselne chudobné torzo, ktoré chce dohodiť svojmu kamošovi za jedno euro.  Pád LOTN začal rozdelením Československa v roku 1993 , chvíľku bol pribrzdený opravami a modernizáciou MiG-29, modernizačnými programami Mi-17, L-410, L-39, zmenou avioniky na palubách z metrickej na anglo-saské miery. .  Pád je skoro na úplné dno, ani za Dzurindových vlád či Radičovej sa nezastavil , ba sa prehĺbil vyradením bojových vrtuľníkov z výzbroje, ktoré boli vtedy  s Mi-17 nosnou produkciou.

Prosím a terazky všetci RAĎME ako to najlepšie vyriešiť… ako udržať opravárenskú kapacitu, ktorá by vedela opravovať a modernizovať  náš letecký malinkatý park a zároveň by si zarobili na svoju existenciu…… ďakujem vopred za plodnú diskusiu, bez politikárčenia ….

Európska komisia sa rozhodla podporiť v Maďarsku opozíciu a svojvoľne mení pravidlá v rozpore s Lisabonskou zmluvou.

11.07.2025

Za totáča naspievala trenčianska kapela Bez ladu a skladu pieseň s textom: Píšte všetci modrým perom Iná farba nebude Píšte všetci rovnakoRovnaké A, rovnaké O Rovnaké písmoRovnaké vzdialenosti Kúpte si všetci modrý atrament Ako keby tušili, že po totalite socializmu príde totalita modrých „akožedemokratov a liberálov“. Európska komisia sa chystá [...]

Fico s Pellegrinim sľúbili NATO NEMOŽNÉ. Koľko je 5% HDP v rozpočte?

10.07.2025

Aby sme vedeli o čom píšem musíme si najskôr objasniť čo to HDP vlastne je. HDP je celková peňažná hodnota tovarov a služieb vytvorených v ekonomike za dané obdobie. Charakterizuje VÝKONNOSŤ EKONOMIKY, nie príjem štátu. HDP Slovenska, teda hrubý domáci produkt, predstavoval v posledných rokoch približne 130 miliárd eur. V minulom roku vzrástol o 2%, pričom rast [...]

Oblečte si dresy, kto za koho kope v EU ? !

03.07.2025

Európskou úniou rezonuje 800 miliárd eur na zbrojenie. Nikto nikdy neupresnil načo , aký cieľ a od koho komu. Európska komisia navrhuje zrušiť limity stanovené pravidlami EÚ pre štátne výdavky na investície do obrany. „Ak členské štáty zvýšia svoje výdavky na obranu v priemere o 1,5 % HDP, mohlo by to vytvoriť fiškálny priestor vo výške takmer 650 miliárd [...]

india

Prečo spadlo lietadlo Air India? Vyšetrovatelia sa teraz sústreďujú na dve veci

11.07.2025 22:51

Americké úrady, ktoré sa na vyšetrovaní tiež podieľajú, uvádzajú, že nehodu nespôsobila technická porucha lietadla alebo motorov.

Národné obranné sily - výcvikový deň

VIDEO: Budíček 5:30, celodenný program. Pellegrini, Kaliňák a ďalší dobrovoľníci prežili druhý deň výcviku NOS

11.07.2025 21:50

Pre politikov a influencerov aj ďalších dobrovoľníkov v Národných obranných silách sa začal skutočný výcvik.

Dolomity / Pohorie / Hory /

V talianskych Dolomitoch zahynul český turista

11.07.2025 18:27

Muž, ktorý bol na výstupe v skupine, sa podľa médií zrejme nešťastnou náhodou odchýlil z trasy a zrútil sa.

Moulin Rogue

A opäť sa točí... Lopatky veterného mlyna na kabarete Moulin Rouge sa opäť otáčajú

11.07.2025 17:53

Lopatky červeného veterného mlyna na kabarete Moulin Rouge v Paríži sa opäť krútia. Slávnostne sa roztočili viac rok po tom, ako sa zrútili.

simon22

Nežijem krátko aby som nič nevedel, ale ani príliš dlho aby som všetko zabudol...

Štatistiky blogu

Počet článkov: 633
Celková čítanosť: 3583389x
Priemerná čítanosť článkov: 5661x

Autor blogu

Kategórie

Archív