Letecké opravovne, znova TUNEL?

podnikSú našim jediným leteckým opravárenským závodom s dostatočne dlhou históriou  a tradíciou. Prvé letisko pri Trenčíne v Biskupiciach sa začalo budovať v roku 1934. Dokončené bolo v roku 1938 a hneď na ňom sídlila presťahovaná dieľňa a letecký sklad z Nitry ako aj výcviková letka. Cez vojnu ho využívali Nemci . Po roku 1945 bolo letisko s dielňami obnovené a pokračovalo v rozvoji. V roku 1954 vznikol letecký opravárenský podnik  Opravny Trenčín. Najväčší rozvoj zaznamenal postupne v 70tych a 80tych rokoch ukončením vybudovania 2200 metrovej betónovej dráhy v roku 1987.

Opravovne boli budované pre Československé letectvo a spolu s opravovňami v Prahe pokrývali potreby vtedajšieho letectva na generálne opravy viac ako 500 kusového leteckého vojenského parku.  V 80tych a začiatkom 90tych rokoch mali v sortimente opravy MI-17, Mi-24,MiG-23, L-410, L-39, L-29 Su-25, Su-22, iné maličkosti a zamestnávali skoro 2000 ľudí. Produkcia pre valutovú cudzinu zabezpečovala prosperitu, Irán, Irak, Lýbia, Jemen a iné… boli super jobom.

Po rozdelení Československa sme založili samostatné letectvo podľa princípu 2:1s počtami techniky napríklad: 78 ks MiG-21, 12 ks MiG-29( z deblokácie za dlh získaných dalších 12)okolo 20 Su-25, skoro rovnako Su 22, 24 kusov bojových vrtuľníkov Mi-24, 17 kusov Mi-17, pár Mi- 2, asi 8ks L-410 2x An-24, 2x An-26, 1x An-12, 1x Tu 154, 1x Jak 40…. do 20 ks cvičných lietadiel L-39 , L-29. Kapacita LOT bola veľmi dobrá, no po rozdelení začali problémy. České letectvo si začalo robiť VŠETKO doma a vznikla prvá veľká diera v produkcii. MiG 23 tesne po zavedení do produkcie ukončil svoju opravárenskú existenciu, lebo Slovensko nechcelo ani jediný . Rôzne embargá na arabský svet vzal prácu v LOTN , ktorú už nikdy oficiálne nezískali. Po vyradení z výzbroje ASR  lietadiel Su-25, a Su -22 problémy s udržaním výrobných kapacít boli skoro neriešiteľné. Prudký pokles zamestnancov len kopíroval nedostatok práce. V prvej dekáde 21 storočia armáda vyradila taktiež bojové vrtuľníky, poklesol stav prevádzkovania všetkej leteckej techniky. A tak  počet súčasných zamestnancov, čo stále vedia robiť svoju prácu pod hranicou 500 hláv. ( skôr 300 ako 500)… Podnik s kapacitou niekoľko desiatok generálnych opráv ročne na asi 8 druhoch leteckej techniky zostal v podstate bez práce.Začal opravovať rôznu pozemnú, automobilovú a rádiolokačnú techniku no to nie je spása. Priebežné doby tých pár kusov lietadiel a vrtuľníkov čo sa tam dnes opravujú ročne neúmerne stúpli, rovnako ako aj cena za jednotkovú opravu.  L-39 je na konci technického života, L-410 v bezgenerálkovej prevádzke. MiG-29 má problémy s prevádzkyschopnosťou v letectve pre nedostatok financií, zavedená generálna oprava je po modernizácii preč, lebo sa nevykonáva. 

ČO MAJÚ ROBIŤ???? Naša armáda nemá dostatok techniky, okolité štáty si robia všetko sami, alebo prezbrojili na techniku, ktorá nie je výrobným programom LOTN.  5 generálok ročne neuživí ani to torzo zamestnancov, čo tam zostalo.

Hľadá sa strategický partner……  akou formou?? NO to predsa nezáleží len od želania ministra, ale aj od toho, kto prinesie prácu pre túto oblasť. A tu čítam hysterické kidy o tom ako to teraz niekto vytuneloval, urobil z prosperujúcej fabriky úmyselne chudobné torzo, ktoré chce dohodiť svojmu kamošovi za jedno euro.  Pád LOTN začal rozdelením Československa v roku 1993 , chvíľku bol pribrzdený opravami a modernizáciou MiG-29, modernizačnými programami Mi-17, L-410, L-39, zmenou avioniky na palubách z metrickej na anglo-saské miery. .  Pád je skoro na úplné dno, ani za Dzurindových vlád či Radičovej sa nezastavil , ba sa prehĺbil vyradením bojových vrtuľníkov z výzbroje, ktoré boli vtedy  s Mi-17 nosnou produkciou.

Prosím a terazky všetci RAĎME ako to najlepšie vyriešiť… ako udržať opravárenskú kapacitu, ktorá by vedela opravovať a modernizovať  náš letecký malinkatý park a zároveň by si zarobili na svoju existenciu…… ďakujem vopred za plodnú diskusiu, bez politikárčenia ….

Ako a prečo sa menili východné aj západné hranice Poľska v 20. storočí?

15.09.2025

Poľský prezident Karol Nawrocki prišiel s myšlienkou reparácií od Nemecka za Druhú svetovú vojnu. Asi zabudol, alebo sa učil zle dejepis, lebo Poľsko dostalo ako reparácie 15% z podielu ZSSR, v technológiách, surovinách v rozmedzí rokov 1945-53, čo predstavovalo 20-30 miliárd eur v dnešných cenách . ZSSR získalo najviac, okamžitým vývozom fabrík z východnej časti [...]

Je čas ukončiť vojnu, nebezpečie jej rozšírenia rétorikou politikov sa zvyšuje.

09.09.2025

Vopred upozorňujem, že sa snažím opísať deje ktoré prebiehajú a nesnažím sa podporiť žiadnu zo strán vojny, lebo ako bývalý profesionálny vojak s dostatočným vojenským vzdelaním a praxou vidím nebezpečenstvo prerastenia konfliktu z regionálneho na väčší. Netrpím ani Kyjevským ani Kremeľským šírením ich právd, viem ako sa informuje verejnosť počas konfliktov. [...]

Môžu USA vypnúť užívateľovi F35 na diaľku? ?

04.09.2025

Šíri sa „pravda“, ktorá tvrdí, že niektoré štáty rušia objednávky F35, lebo im ich môžu USA na diaľku vypnúť. Podľa mojich informácií je to asi takto: „systém IFF“, Identification Friend or Foe – teda palubný odpovedač, ktorým lietadlá signalizujú svoju identitu radaru protivzdušnej obrany alebo iným lietadlám. V takomto prípade [...]

trump británia

Kráľ Karol ocenil Trumpove mierové snahy, Trump hovoril o mimoriadnej pocte

17.09.2025 23:28

"Dnes, keď tyrania znovu ohrozuje Európu, stojíme spolu so svojimi spojencami za Ukrajinou a podporujeme ju," predniesol Karol za Trumpovho prikyvovanie.

Bolsonaro

Exprezidentovi Brazílie Bolsonarovi diagnostikovali rakovinu kože v ranom štádiu

17.09.2025 20:08

Bolsonara minulý týždeň odsúdili na viac než 27 rokov väzenia za pokus o štátny prevrat.

Drone

Poliaci objavili 18. ruský dron, ktorý prenikol do ich vzdušného priestoru

17.09.2025 18:45

Nález dronu nahlásil polícii miestny obyvateľ.

Jeruzalem Izrael

Ostrovný štát Fidži otvoril svoje veľvyslanectvo v Jeruzaleme

17.09.2025 18:34

Ide o prvú stálu diplomatickú misiu tohto tichomorského štátu v Izraeli.

simon22

Nežijem krátko aby som nič nevedel, ale ani príliš dlho aby som všetko zabudol...

Štatistiky blogu

Počet článkov: 645
Celková čítanosť: 3661180x
Priemerná čítanosť článkov: 5676x

Autor blogu

Kategórie

Archív