V poslednom čase sa nad Sýriou nachádza neustále viac lietajúcich objektov , ktoré majú vypnutý systém rozpoznania alebo „transpondéry „ vysielajúce údaje pre civilné riadenie letovej prevádzky.
Sú chvíle, keď sa nad niektorou oblasťou pohybuje vo vzduchu aj 30 lietajúcich aparátov( bojové, dopravné lietadlá, bezpilotné prostriedky bez označenia). Toto nekoordinované pôsobenie veľmi sťažovalo dodržanie bezpečnosti a nezaručovalo predchádzaniu vzdušných incidentov. Z tohto dôvodu už viedlo velenie ruskej skupiny telefonické rozhovory s Tureckom a predložili „ Memorandum o predchádzaní a odvrátení leteckých incidentov“ Američanom. Dnes 21.10.2015 ho vrátili USA podpísané. Predpokladá sa, že sa bude týkať všetkých zúčastnených strán koalície bojujúcej proti ISIL. Rusi už doteraz hlásili všetky svoje lety sýrskej službe jednotného riadenia vzdušného priestoru. Naďalej je treba spolupracovať na dohode hlavne v oblasti organizácie operatívnej spolupráce pri záchrane leteckých posádok ktorejkoľvek zo strán pri vzniku akýchkoľvek podmienok „vyššej moci“ v nebi nad Sýriou. V prípadoch zostrelenia lietadla ide o minúty a preto je to veľmi vážna dohoda, ktorá môže zachrániť ľudské životy. K veľkej ľútosti zatiaľ táto otázka nenašla pochopenie u americkej strany, konštatuje sa vo vyhlásení ministerstva obrany RF.
V tejto súvislosti ma zaujala správa v Defence News z 18.10.2015, v ktorej sa sucho konštatuje, že vo fiškálnom roku 2015 bol dosiahnutý najvyšší finančný obrat, vo výške 46,6 bilionov USD za predaj produkcie leteckého a obranného sektora do zahraničia. Je to najvyšší obrat okrem roku 2012, kedy boli predané lietadlá F-15 Saudskej Arábii. ( 62,00 bilionov- miliárd za lietadlá, ktoré boli dodávané postupne v roku 2013 a 2014). Ako vidno na tejto správe, regionálne konflikty môžu byť aj výnosným biznisom.
Kanadský novozvolený premiér oznámil, že ukončí Bojovú misiu proti ILIS formou účasti na vzdušných operáciách. Budú len naďalej podporovať logistické zabezpečenie, vrátane výcviku. Aj toto je plnenie jeho predvolebného sľubu.
Ruské úsilie bojových vzletov sa stabilizovalo od 33 do 65 denne. V priemere pôsobia proti 45-70tim cieľom. Novým prvkom je následný pozemný útok provládnych síl po ukončení náletov. Týmto sa zmenšuje územie ovládané protivládnymi jednotkami a jednotkami ISIL. Ako dlho bude takéto intenzívne bombardovanie pokračovať nie je známe, jeho logistické zabezpečenia si vyžaduje sústredenie značných transportných kapacít na palivo, náhradné dielce či zásoby munície. Ak pri jednom vzlete napríklad lietadlo spotrebuje asi 3 tony paliva, denne to predstavuje 99-195 ton paliva.
Celá debata | RSS tejto debaty