Dnes bola zverejnená správa (Al Masdar Al Arabi – Libanon – a expert.ru), že po dohode s Ruskom sa zapojí aj Čína do boja proti ISIL a pred niekoľkými dňami vyplávala smer Sýria ich lietadlová loď Liaoning-CV-16 . Celá loď je jedna veľká zaujímavosť aj s lietadlami ktoré nesie. Hovorí to o prístupe Číny k medzinárodným dohodám a právu, ale aj o ich neskutočnej šikovnosti.
Liaoning-CV-16 bola konštruovaná a stavaná v dobách Sovietskeho Zväzu ako trieda Admirál Kuznecov v roku 1988 ( pre skrátenie vzletu nemá katapult ale „skokanský mostík- tramplin“), v roku 1990 bola pomenovaná VARYAG na počesť rovnomenného krížnika z roku 1899. V deväťdesiatych rokoch (1992) došlo k rozpadu Sovietskeho zväzu a loď pripadla pri delení Ukrajine. Loď bola postavená no bez elektroniky a teda nedokončená. Ukrajina ju predala v dražbe( hovorí sa že za veľké úplatky ) ako civilné plavidlo s cieľom prestavania na kasíno. Kúpila ju cestovná kancelária z Hong Kongu za 20-25 miliónov USD v septembri 1998. Turecko sa zaťalo a nechcelo prepustiť cez Bospor a Dardanely súlodie( loď bola ťahaná trajlerom) , museli celých šestnásť mesiacov čakať na povolenie. Celkové náklady stúpli o 500 000 USD za tranzitné poplatky, a 5 miliónov USD za odtiahnutie. Plávalo sa cez Giraltar a okolo Afriky, lebo cez Suez nemožno transportovať loď bez vlastného pohonu. Ako sa dalo očakávať, kasíno nedostalo v Macau v roku 2002 licenciu. Celé to organizoval súkromný ipresário Xu Zengping, ktorého strata sa odhaduje až na 120 miliónov USD. Loď bola dostavaná od roku 2005 do roku 2011 a oficiálne bola zaregistrovaná ako učebná, výskumno vývojová základňa. Po sérii skúšobných plavieb sa znej zrazu stal aj nosič lietadiel.
Lietadlá J-15 ktoré sú na jej palube majú podobný osud ako vlastná loď. Sovietsky zväz začal vyvíjať palubné lietadlo pre svoje lode v roku 1977, Mig postavil svoj MiG-29K a Suchoj Su -27SK, neskôr prešiel do modernizovaného Su-33( palubná verzia lietadla Su-30 s kačacími riadiacimi plochami a hákom). Číňania získali z Ukrajiny nedokončený prototyp Su-33 ( označenie T-10-K3). Rýchlo ho skreslili , vybavili svojou avionikou a ruskými motormi AL-31 a bol na svete J-15. Nedosahoval však výkonov ako Su-33 , tak Čína chcela kúpiť od Ruska hotové lietadlá. Obchod bol však pozastavený v roku 2006 , keď vyšlo najavo, že Čína skopírovala Su-27K a pod svojim názvom J-11B ho začali vyrábať. Nie je mi známe, či došlo k dohode a či napokon Rusi súhlasili s pomocou pri doladení lietadla. Vonkajší vzhľad lietadiel J-15 je k nerozoznaniu od Su33. V každom prípade prvé pristátie na lodi –kasíne sa uskutočnilo v roku 2012. Sériová výroba J-15 začala v roku 2013, Loď Liaoling.CV-16 bola uvedená do plnej pohotovosti v auguste 2014 s 24 kusmi J-15, 6x F18Z bojové vrtuľníky proti lodiam a ponorkám , 4x Z18J- vrtuľníky včasnej výstrahy( awacs), 2x Z-9Czáchranné vrtuľníky. Celkom teda nesie na palube 36lietajúcich strojov. Loď smeruje do prístavu Latakia.
Bojová sila 24 lietadiel J-15 bude porovnateľná s 12x Su-24, 12x Su – 39 a 4xSu-30, ktoré majú už Rusi k dispozícii na leteckej základni Bassel Al Assad. Koalícia proti ISIL sa teda slušne rozrastá, zatiaľ niet však toho, kto by poskytol pozemné sily na túto protiteroristickú operáciu. Práve dnes 30.9.2015 uskutočnili ruské vzdušné sily prvé nálety na bodové ciele ISIL v Sýrii . Zdroj foto: wikipedia
toto je J-15
toto je Su-33
A najsmiešnejšie na tom je to, že ...
Trochu mi to pripomína príbeh lodí ...
je jasné nadovšetku pochybnosť, ...
Socialistický prehľad tlače podľa ...
Masové nasadenie ruských pozemných ...
Celá debata | RSS tejto debaty