Založ si blog

Pád MiG-29 v sobotu zavinila pravdepodobne ľudská chyba a nie počasie. To bolo len spolupôsobiacou príčinou.

mig pri delení 1992

V sobotu nám spadol ďalší MiG-29, čo je veľmi smutná vec. Najdôležitejšie je, že pilot prežil normálnu katapultáž ( núdzové opustenie lietadla) a na zemi nikoho taktiež nezranil, lebo všetko vykonal správne. Namieril lietadlo do neobývanej oblasti a šiel von.

Z informácií ktoré prebehli tlačou je zrejmé, že po splnení úlohy vo dvojici nemohol pre rýchlo nasunutú hmlu nad letisko Sliač pristáť doma, ale bol odklonený na diverzné letisko. Toto sa obyčajne určuje vopred, niekedy môže byť zmenené podľa naliehavosti prípadu, ktorý vo vzduchu vznikol. MiG-29 sa plní palivom vždy doplna, štandardom je 3150-3200 kg paliva podľa druhu a teploty bez podvesných nádrží. Pri prelete je schopný na toto množstvo doletieť 1430 km, s podtrupovou nádržou 2100 km , s podktrídlovými až 2900km. Všetko vždy však záleží od typu úloh, ktoré sú počas letu plnené  a teda režimov motora, či podvesov pod krídlami a trupom. Normálne cvičné lety trvali spravidla od 40 do 50 minút. Ak sa lieta navigačný let bez trénovania prepadu vzdušných cieľov, mohol by trvať tak do  80 minút. Všetko však záleží od režimov motora a letových podmienok, teda hlavne výšky letu a počtu stúpaní a klesaní, používaním prídavného spaľovania  čím ich je viac, tým je menší dolet. Dolet sa skracuje aj s malou výškou letu, nie je teda možné povedať ako presne ďaleko lietadlo doletí, preto sa stanovuje  hranica minimálnej zásoby paliva pre prerušenie úlohy podľa typu „cvičenia“ ktoré sa bude počas letu plniť.

Ako sa stanovuje hranica zbytku paliva pre bezpečný návrat? Jednoducho, podľa typu úlohy ktorá sa letí sa stanoví hranica paliva napríklad 600kg, kedy sa musí úloha prerušiť a pilot vykoná návrat na svoje letisko. Táto hranica musí byť spočítaná tak , aby v prípade nemožnosti pristátia doma mu palivo bezpečne vystačilo na prelet na určené diverzné letisko- teda záložné letisko pristátia.

Čo sa v sobotu stalo?

Dňa 28. septembra 2019 o 20:10 SELČ vzlietla zo základne Sliač dvojica MiG-29 AS na pravidelný vzlet ostrej pohotovosti (Quick Reaction Alert- QRA), ktorý sa uskutočnil na základe výzvy kombinovaného centra vzdušných operácií v Uedeme v Nemecku. Nakoniec išlo o cvičný vzlet. O 21:12 hod. jedno z dvojice lietadiel QRA pristálo na Sliači. Druhý MiG-29AS (reg. č. 6526) musel byť z dôvodu zhoršenia počasia ( hustá hmla) navigovaný na záložné letisko Bratislava. Približne o 21:30 hod. sa však zrútil pri obci  Nové Sady v miestnej časti Ceroviny (okres Nitra). ( WIKI)

Doba trvania letu prvého lietadla čo pristálo doma bola podľa zverejnených údajov 62 minút. Ak bol druhý pilot poslaný do Bratislavy, čo je vzdušnou čiarou asi 150 km( asi 170 so zatáčkou pri Trnave na os dráhy), musel pred prijatím pokynu  nahlásiť momentálny zbytok paliva. Ten mal byť vyhodnotený riadiacim letu a prepočítaný, či mu bude stačiť na dolet a pristátie na diverznom letisku. Po preletení asi 90-100 km však pilotovi došlo palivo a musel sa katapultovať. Reči o probléme s palivom sú len zastretím faktu že ho už minul. Oproti svojmu kolegovi čo pristál doma, preletel teda naviac asi 90-100 km čo mu trvalo 18 minút. Do cieľa mu chýbalo ešte asi 60 km, čo by zabralo asi 10 minút letu, teda TRETINA potrebného času a vzdialenosti. NIEKTO UROBIL FATÁLNU CHYBU.

Sú v podstate dve až tri možnosti. Prvou je zle stanovený zbytok paliva, pri ktorom sa musela ukončiť úloha, lebo tento zbytok nezaručil bezpečné pristátie na vopred stanovenom diverznom letisku. Druhou chybou mohlo byť, že piloti ( obaja) si nevšimli fakt, že prekročili minimálny stanovený zbytok a pokračovali v plnení úlohy. Po jej skončení sa začali vracať domov  neskoro a tým pádom nemal druhý pilot dostatok paliva na prelet a pristátie na diverznom letisku. Toto by sa dalo ešte odstrániť tou kontrolou množstva paliva tesne pred rozhodnutím, keď ho poslali smer Bratislava.  Ak by vedeli koľko má v tej chvíli paliva a to nestačí na prelet a pristátie v Bratislave, mali mu určiť iné miesto diverzu. Poprad je vzdialený 91km, no musel by stúpať vyššie, čo by tiež nezaručilo dolet. Žilina je najbližšie , vzdušnou čiarou 76 km, Trenčín by bol pristátie „v poli“ bez osvetlenia dráhy a potrebných informácií, je vzdialený 87 km. Piešťany 97 km. BRATISLAVA 151 km priamo. Podľa miesta dopadu letel na Trnavu aby mal potom po ľavej zatáčke os dráhy priamo pred sebou , takže mu chýbalo asi 60km. Neviem aké bolo počasie na iných letiskách, či boli schopní prijať lietadlo. 

Bezprostrednou príčinou straty lietadla bolo vyčerpanie paliva za letu a následná katapultáž pilota, hlavnou príčinou nedodržanie minimálneho zbytku paliva pre ukončenie úlohy a návrat. Spolupôsobiaca príčina- rýchle zhoršenie počasia v mieste pristátia. Pre komisiu zostáva hlavná úloha, zistiť kto urobil chybu, aby sme sa mohli poučiť a neopakovať ju nabudúce. Prihrievanie polievočky, že je načase kúpiť nové lietadlá je vysoko nemiestne, lebo pri tej chybe čo sa urobila v sobotu, by spadlo aj najmodernejšie lietadlo sveta, teda F35 či hociktoré iné. Pilot ukončil vysokú školu v júni 2004, mal dostatok skúseností a na danom type lietadla nalietal viac ako 600 hodín, čo nie je málo, ale ani veľmi veľa.  Lietadlo č.6526 bolo z dodávky 1995, ako nové stálo 21,5 mil. USD, malo možnosť podvesenia podtrupovej aj podkrídlových nádrží.

Ak by boli všetky letiská pre možný diverz neschopné prijať lietadlo z dôvodu počasia, museli by sme sa zamyslieť čo robila meteorlogická služba, prečo nevarovala pilotov počas plnenia úlohy.  Hlavné je, že nik nezahynul, zbytok sa vysvetlí!

P.S.: doplním síce neoverené info no z leteckej stránky od Š.K. a potvrdzujúce obsah môjho blogu: “ Podla info čo mam od ľudí čo pilota navštivili v nemocnici tak pilot jasne povedal že stroj bol 100% stave.
Čiže tu sa vyšetrovanie stroja konci. Teraz idú vyšetrovat doslova neodbornú súčiinost a koordináciu veže a meterológa. A hlavne prečo toľko kružil nad letiskom vo vyčkávajúcej fáze na pristatie a až potom ho odklonili na diverzne letisko ktoré je strašne ďaleko… na otázku a krúžil? lebo to nie je nikde napísané… .odpoveď- Prvý sadol M. B. a on upozornil že sa mu zle sadalo kôli zhoršovaniu počasia.
Veža nedovolila sadnúť dvojke a nechali ho na vyčkávaní a potom ho až poslali na sadnutie na diverz. Udajne sa báli že mašina poškodí dráhu ak sa niečo stane. Jedine čo vyčítali pilotovi je, že sa buchol vo velkej výške cca 2,5 km nad zemou čo je vysoko. Problém budu mat na veži čo majú na starosti prevádzku a meteorológia. Tam sa začne vyšetrovanie….

TAKŽE zbytok paliva bol spočítaný v poriadku, ani ma nenapadlo, že niekto nevie malú násobilku a nechá pilota čakať vo vzduchu dlhšie ako mal zásobu paliva k preletu na diverzné letisko.. Ak je to skutočne tak, fatálnu chybu urobil ten, čo bol nerozhodný…

Tajné služby dostali telefónne čísla 3, 8 milióna Slovákov. Z nazbieraných databáz sme nič nevyťažili!

08.11.2020

To bolo rečí, že bude celoplošné testovanie dobrovoľné a anonymné! Ani jedno nebolo, ani dobrovoľné ani anonymné. Vojaci dali všetky získané údaje z prvého kola do databáz, z ktorých polícia čerpala pri stíhaní duplicitne testovaných za šírenie nákazlivej choroby. Ak by nebola vytvorená databáza, nemali by ako vedieť, že niekto pozitívne testovaný ráno doma, šiel [...]

Celoplošné testovanie ako sme ho vykonali a interpretácia výsledku sú v príkrom rozpore s inštrukciami z príbalového letáku daného testu!

03.11.2020

Firma z Trnavy Eurolab Lambda a.s. podpísala s Štátnymi hmotnými rezervami ( SŠHR) dve zmluvy na dodanie 10,5 milióna kusov Skríningových testov na diagnostiku ochorenia COVID-19 v hodnote 46 365 000,00 eur! Zvyšné testy v počte 3 milióny boli dodané inými firmami od iných výrobcov. Testy majú certifikát EU, o čom svedčí aj značka EU na ich obale. Pán Harabin vo [...]

Prvé kolo som absolvoval. Prečo nepôjdem na druhé kolo testov!

02.11.2020

Vírusy tu sú, boli aj budú. Máme tu jeden nový, ktorý všetci označujú za pandemický a smrteľný. OK, nepopieram že tu je, nenapádam dodržiavanie prijatých opatrení, ktoré sa mi nepáčia, rešpektujem ich. Kritizovať mi ich nezmyselnosť však nikto nezabráni. Hoci som dôchodca a nechodím do zamestnania, šiel som na prvé kolo povinných testov aby som získal ten [...]

Rusko, Vianoce, Nový rok, koronavírus, Moskva

ONLINE: Vyhnite sa počas Vianoc rodinným stretnutiam, radí WHO

24.11.2020 06:00, aktualizované: 06:35

Neexistuje žiadny spôsob, ako stráviť v ére koronavírusu vianočné sviatky s nulovým rizikom. WHO odporúča obmedziť aj rodinné stretnutia.

Virus Outbreak Germany Bundeswehr

Armáda EÚ? Zatiaľ iba reči

24.11.2020 06:00

Potrebuje Európska únia armádu? Poslanci za nemeckú SPD prišli s pomerne detailným plánom, ako by mala mať EÚ vlastné vojenské kapacity.

Donald Trump

Trump poveril svoj tím odovzdaním moci Bidenovi

24.11.2020 01:00

Donald Trump poveril svoj tím a úrady, aby začali odovzdávať moc novozvolenému prezidentovi Joeovi Bidenovi. V právnej bitke však pokračuje.

pocasie-24-11-2020

Slnko sa na chvíľu vráti. Dokedy potrvá pekné počasie?

24.11.2020 00:00

Ak už máte plné zuby pohľadu na zamračenú oblohu, tak si aspoň na chvíľu budete môcť vychutnať aj v nižších polohách slnečné lúče. Dokedy?

simon22

Nežijem krátko aby som nič nevedel, ale ani príliš dlho aby som všetko zabudol...

Štatistiky blogu

Počet článkov: 444
Celková čítanosť: 2067431x
Priemerná čítanosť článkov: 4656x

Autor blogu

Kategórie