Keď Smer podpísal kúpnu zmluvu na F16 block 70/72 v roku 2018, tak tieto lietadlá ešte v podstate sériovo neexistovali. Lietali len prototypy a nemali za sebou ani plné letové skúšky s použitím zbraní. Prvý sériový kus pre Bahrajn bol zalietnutý niekedy v januári 2023, v tom čase sme už mali dostávať lietadlá na Slovensko my. Naď to prezentoval ako zdržanie kôli svetovej pandémii Covid 19, čomu sa dalo veriť. K lietadlám malo byť pred ich príletom zrekonštruované a dobudované letisko Sliač. Viac ako ročný odklad, sme ale nevyužili na prípravu letiska, ktoré nie je pripravené ani na konci roku 2023. Na F35 objektívne nemáme peniaze, Gripen sme vo výbere ohodnotili na druhom mieste.
A teraz v novembri 2023 som zachytil túto informáciu:
U. S. Air Force informovalo 15. novembra o zámeroch využiť základňu Morris ANGB v Tucsone (štát Arizona) ako dočasný domov pre časť slovenských stíhacích bombardérov F-16C/D Fighting Falcon Block 70. Dôvodom má byť urýchlenie výcviku leteckého a pozemného personálu, ktorý v USA prebieha už od roku 2019.
Takže? Prvá várka pilotov je pripravená a ukončila v USA dlhoročný letecký výcvik. Technický personál však je ešte len vo výbere a nebol celý odoslaný na preškolenie do USA. Dopočul som sa, že preškolenie technického personálu má trvať od príletu JEDEN až JEDEN A POL ROKA. To budú pravdepodobne školiť ľudí bez technického leteckého odborného vzdelania. Inak preškolenie na nový typ leteckej techniky personálu z prevádzky trvá tri až štyri mesiace.
Ak ich tam teda vyšleme v niekedy v máji 2024, tak budú pripravení na obsluhu lietadiel najskôr na konci roka 2025, poprípade začiatkom roka 2026. A na čom by sa učili, ak USA nemajú žiadne lietadlá tohto typu vo svojej výzbroji? Preto tá zmena a lietadlá v počte 9 ostanú v USA, aby sa vôbec mal na čom náš personál školiť a zacvičiť. AKO TO ŽE O TOM NEINFORMOVAL NAĎ? Je nezmyslom, aby bez pripraveného technického personálu preletelo čo i len jediné na Slovensko. Tu by museli sedieť na zemi, lebo piloti sú síce preškolení, no technici všetkých odborností v počte asi 160 kusov ani len náhodou. Je jediná možnosť ako by tu mohli lietať, musel by ich počas záruky obsluhovať výhradne americký personál.
Toto by som nazval SABOTÁŽ na OBRANYSCHOPNOSTI SLOVENSKA! Za toto pochybenie by mal konečne niekto niesť zodpovednosť! Ako pripravil Naď čo najskoršie prijatie nových lietadiel ? Bol vo funkcii tri roky, potom pol roka to riadil jeho nohsled, a stále nič neurobili aby s dvojročným sklzom boli lietadlá schopné prevádzky na Slovensku, teda od polovice roku 2024. Meškanie 24 mesiacov od pôvodnej dohody nevyužil na nič. Letisko nepripravil, technický personál nevyslal na prípravu včas…
Na čo sa chce vyhovárať? Na zle podpísanú zmluvu z roku 2018? Alebo vedel ako to je fakticky, len to skrýval a neinformoval verejnosť.
Prvé z celkovo deviatich slovenských F-16C/D majú doraziť na Morris ANGB (Air National Guard Base) počas jari budúceho roku. Základňa, kde sa nachádza medzinárodné výcvikové centrum pre typ F-16, bude ich dočasným pôsobiskom až do rozpočtového roku 2026 (ten trvá od 1. októbra 2025 do 30. septembra 2026). Stroje budú formálne spadať pod 162. krídlo národnej gardy, čo si vyžiada navýšenie obslužného personálu o takmer 30 osôb. K výcviku slovenských pilotov ale majú byť využité len štyri lietadlá. Pre zaujímavosť, na Morris ANGB prebieha (oficiálne) od októbra aj výcvik budúcich ukrajinských pilotov F-16. Slovenské letectvo od darovania jedenástich MiGov-29 Ukrajine v marci a apríli 2023 nedisponuje nadzvukovými bojovými stíhačkami. SR je preto pri ochrane vzdušného priestoru odkázaná na spojencov z NATO. Podľa vyjadrenia bývalého ministra obrany Martina Sklenára z októbra majú byť prvé tri F-16 dodané v druhom štvrťroku 2024. Ak dovtedy nebude pripravená základňa Sliač, mali by prechodnú dobu operovať z Malaciek. Spôsobilosti ochrany vzdušného priestoru vlastnými silami má byť obnovená v roku 2025. Slovensko sa stane prvým európskym užívateľom najnovšej verzie legendárnej ef-šestnástky. Zatiaľ podpísali kontrakty na F16 block 70/72 štáty Slovensko, Bulharsko Bahrajn, Tchaj-Wan, Maroko a Jordánsko , spolu objednali 128 lietadiel F-16 Block 70/72 za 14 miliard dolárov. Tempo výroby je štyri lietadlá mesačne.
Takže budú na tých našich lietadlách cvičiť aj UKRAJINCI? Iné totiž v USA ako naše a možno Bahrajnské nebudú.
P.S.: F-16 Block 70 (s motorom General Electric F110) alebo F-16 Block 72 (Pratt & Whitney F100)
zdroj magnetpress a vlastné.
Ešteže to máme objednané v USA, ak by to bolo... ...
Peniaze, ktoré sľúbili prezidentke a spol. za... ...
https://aeronet.news/ukrajinska-televize-odv…... ...
Nedávali na to peniaze USA ? Na úpravu letiska... ...
Ale veď nemal kedy. Do roztrhania tela slúžil... ...
Celá debata | RSS tejto debaty