Rozhodnutie o tom, akým spôsobom bude obstarávaný nový stíhací letúň pre naše Vzdušné sily prisľúbil urobiť Minister obrany niekedy na začiatku leta. Je zvláštne, že nie je vyhlásené verejné obstarávanie, teda medzinárodný tender. Len stále čítame, že niekto odovzdal ponuku predstaviteľom MOSR. Je to zvláštne obchádzanie zákona pri takto veľkej akvizícii, rovnako, ako sa to deje pri neplánovanom nákupe obrnených vozidiel. Tie totiž neboli v žiadnom dlhodobom pláne prezbrojenia armády, s príchodom SNS na ministerstvo obrany sa zrazu vyliahli ako hotová vec. Odsunuli tým obstaranie techniky letectva a PVO, teda stíhacích lietadiel a rádiolokátorov, hlavne tých 3D rádiolokátorov stredného či veľkého dosahu, ktorých tender bol vyhlásený pred pár rokmi a v tomto roku bol ZRUŠENÝ, s prísľubom opätovného vyhlásenia.
Gripeny ( Saab JAS-39) ako lietadlá 4 generácie majú Maďari aj Česi, Poliaci zasa majú MiG-29 a F16 Block 50. Poliaci sa chystajú vymeniť skoro STOVKU BOJOVÝCH lietadiel v najbližšom období, čo je oproti tomu našich 14 smiešne zrnko piesku. Môj názor je, že aliancii vôbec nepomôže našich 14 lietadiel v tak ohromnej cene, skôr by sme jej viac prospeli nejaký výcvikovým strediskom letectva s päťdesiatkou Alenia Aermacchi M-346, na ktorých by sme mohli spolu s trenažérami viacerých typov cvičiť pre Európsku časť aliancie vojenských pilotov. To by mi prišlo fakt zmysluplné! Tu som sa venoval tomuto problému s uvedením spôsobilostí lacnejšej varianty prezbrojenia http://simon22.blog.pravda.sk/2017/09/19/necakany-stop-pre-nadzvukove-lietadla-co-tak-sa-vratit-k-uspesnemu-projektu-aermacchi-m-346/
O Gripenoch sa veľa popísalo, preto sa budem viac venovať ponuke USA.
Odcitujem presne dokument MZV USA: 4.apríla 2018 – Ministerstvo zahraničných vecí urobilo rozhodnutie o schválení možného zahraničného vojenského predaja na Slovensku v konfigurácii lietadla F-16 Block 70/72 V s odhadovanou cenou 2,91 miliardy dolárov. Agentúra pre bezpečnostnú spoluprácu v oblasti obrany doručila 3. apríla 2018 požadovanú certifikáciu, ktorá oznamuje Kongresu tento možný predaj.
Slovenská republika požiadala o predaj štrnástich (14) lietadiel F-16 bloku 70/72 V; 16 motorov F-16 F110 General Electric alebo F100 Pratt & Whitney (MDE); pätnásť (15) M61 A1 Vulcan 20 mmkanón, (MDE); šestnásť (16) APG-83 rádiolokátors aktívnym skenovaním (AESA) (MDE); štrnásť (14) modulárnych misijných počítačov (MDE); štrnásť (14) bezpečných komunikačných systémov LINK-16 (MIDS-JTRS) (MDE); šestnásť (16) LN260 Integrované navigačné systémy integrovaného polohovacieho systému EGI (EGI) (MDE); štrnásť (14) kĺbových závesných systémov (MDE); štrnásť (14) vylepšených programovateľných zobrazovacích generátorov (iPDG) (MDE); tridsať (30) rakiet vzduch-vzduch AIM-120C7, sto (100) rakiet vzduch-vzduch AIM-9X; dvanásť (12) registrov rakiet AIM-9X, dvoch (2) AIM-120C7, dvadsaťštyri (24) prídavných závesníkov pre AIM-9X; a mnoho iných zbraní a protiopatrenia; Rozšírená identifikačná známka alebo nepriateľ (AIFF), bezpečná komunikácia a kryptografické aplikácie; Spoločný systém plánovania misií (JMPS); pozemné výcvikové zariadenie (letový simulátor); Program podpory elektronického boja proti medzinárodnej bezpečnostnej pomoci (ECISAP); softvér a podpora; zariadenia a podpora výstavby; náhradné diely a opravy / výmeny dielov; Zariadenia na školenie a výcvik personálu; publikácie a technickú dokumentáciu; raketové kontajnery; DSU-38A / B osvetlený cieľový detektor (GBU-54); podporná a skúšobná výstroj; integrácia a testovanie podpory lietadiel a munície; štúdie a prieskumy; Služby v oblasti technickej, inžinierskej a logistickej podpory pre vládu a dodávateľov v USA; a ďalšie súvisiace prvky logistiky a programovej podpory. Odhadované celkové náklady predstavujú 2,91 miliardy dolárov..
Preto je cena celkom aj s možnými budúcimi dodávkami množstva rakiet , bômb a iného spotrebného materiálu vyčíslená asi o miliardu viac, ako bude cena dodávky lietadiel a prvej várky výzbroje s výcvikom a preškolením. Takže cena za 14 lietadiel s nevyhnutný balíkom služieb a náhradných dielcov ( systémová cena balíka) bude niekde 1,9MLD USD čo predstavuje pri počte 14 bojových F-16V( to je ten BLOCK 70/72) viac ako 100 mil. USD za kus. Miliarda naviac je vyčíslená v povolení preto, aby sa v budúcnosti pri dodávkach zbraní nemuselo znova čakať na povolenie a schválenie Kongresom.
Block 70( F-16V) bol vyvinutý na základe skúseností z predchádzajúcich konfliktov v ktorých pôsobili staršie verzie F-16 a na základe požiadavky Tchaj-wanu, ktorý modernizuje svoje staré F-16 a objednal si minimálne 16 ks. nových F16V. Prvý let malo lietadlo 26.10.2015. Na prvý pohľad je rozpoznateľné podľa „hrbov“ nad koreňmi krídel. Blok 70 je najnovšia a najkomplexnejšia modernizácia výroby F-16, ktorá kombinuje početné možnosti a štrukturálne upgrady. S vylepšenými radarovými systémami, zdokonalenými schopnosťami zbraní a lepším vedomím o bojovom priestore lietadlo pokročilo vo svojom silnom, bojovo osvedčenom dedičstve a ide ďalej – s cieľom uspokojiť potreby zajtrajška.
Nový rádiolokátor APG-83 AESA firmy Northrop Grumman prináša lepšie situačné intuitícne zobrazenie, flexibilitu a rýchlejšie zameranie cieľa za každého počasia, boli v ňom použité kompnenty a matematické modely použité pri výrobe rádiolokátorov lietadiel 5. generácie F-35.. APG-83 poskytuje pilotom bezprecedentný detail cieľovej oblasti s digitálnym mapovým displejom, ktoré môžu byť prispôsobené funkciami útoku a priblíženia. APG-83 poskytuje F-16 funkcie 5. generácie stíhačov radarov tým, že využíva spoločné hardvér a softvér s radarmi F-22 a F-35 AESA. Radar AESA je vybavený radarovým mapovaním so synchrónnou apertúrou s vysokým rozlíšením, umožňujúcim presnú detekciu aj malorozmerného cieľa a streľbu. Je technicky dokonalejší ako rádiolokátor v lietadlách Su-35 Flanker S. Su-35S používa radary so systémom PESA (Passive Electronically Scanned Array), ktoré dokážu sledovať menej vzdušných cieľov v kratších intervaloch.( toto tvrdí výrobca, no moje informácie sú, že rovnako v Su-35 je použitá aktívna anténa, to isté je aj pri lokátore MiG-35, kde je anténa zložená z 1016 5 watových modulov ktorý môže sledovať súčasne až 30 cieľov so súbežným pôsobením na 6 rôznych cieľov)
Ďalším kľúčovým prvkom konfigurácie F-16 Block 70 je nový displej Center Pedestal Display (CPD) v počte troch kusov, ktorý poskytuje kritické taktické zobrazenia pilotom na obrazovke s vysokým rozlíšením 6 „x 8“. Displej s vysokým rozlíšením umožňuje pilotom plne využívať výhody AESA. Nová technológia CPD umožňuje premietať farebné pohyblivé mapy, väčšie a ľahšie spravovať situačné zobrazenia vzdušnej aj pozemnej situácie, funkciu zväčšenia so schopnosťou prepínať informácie medzi displejmi a digitálne zobrazenie údajov letových a motorových prístrojoch. CPD je tiež kompatibilný so systémom zobrazovania nočných videní.
AUTO GCAS
Systém automatického predchádzania kolíziám (Auto GCAS) bol zabudovaný tak, aby zabránil smrteľným nehodám. Sleduje okolitý vzdušný priestoru ako aj terén pod lietadlom a v prípade vzniku kolíznych situácií zapne autopilota a vyvedie lietadlo z krízovej situácie.
Zbraňový komplex je schopný riadiť najmodernejšie rakety a presné bomby, triedy vzduch-vzduch, aj vzduch-zem( more).
V roku 2017 mala firma Lockheed podpísané dohody na modernizáciu 320 kusov starších F-16 vzdušných síl Bahrajnu, Taiwanu Singapuru a Južnej Kóree. Bahrajn taktiež zakúpil za 2,78mld USD nové lietadlá F-16V.
Celkovo je to využitie nadčasovosti draku lietadla F-16A a jeho veľmi dobrých letových charakteristík, ktorý je vo výzbroji 26 štátov sveta v počte viac ako 4000 kusov od roku 1973 po dnešok. Táto modernizácia ako aj výroba nových F-16V prináša do lietadla nové schopnosti , povyšuje lietadlá F16 na generáciu 4+ s niektorými schopnosťami lietadiel piatej generácie. Plne sa vyrovná Gripenom, v niektorých parametroch ich aj predčí. Ak by bola cena rovnaká, boli by pre svoju bojovú skúsenosť asi lepšou voľbou. Zaujímavým faktom je cena, ktorá bola pri prvých verziách A/B na úrovni 14,6 mil. USD a C/D 18,8 po dnešných asi 90-100 mil. USD za lietadloF-16V bez výzbroje. Výhodou F-16V oproti F-35A ( bez kolmého štartu a pristátia) pri porovnateľnej cene za jedno lietadlo, sú asi 2x menšie výdaje na letovú hodinu ako aj na rok prevádzky. Naproti tomu sú F-35 predsa len technologicky a systémovo vyššie a právom majú označenie generácie 5.
USA sú schopné v prípade podpísania kontraktu v roku 2018 dodať lietadlá Slovensku až pred koncom roka 2022, s predpokladaným technickým životom minimálne do roku 2045. To nie je nič výnimočné, keďže lietadlá MiG-29 máme od roku 1989 dodnes, čo je už skoro 30 rokov. Na práve skončenej výstave IDEEB v Bratislave prisľúbila americká strana cenu za lietadlo porovnateľnú s cenou za jeden Gripen.
Základom tejto akvizície by mal byť transparentný medzinárodný tender, na ktorý to bohužiaľ zatiaľ nevyzerá….
Foto: domovská stránka Lockheed, zdroje? Wikipedia, Lockeedmartin, dcsa-mil, vlastné…
stačlo sa dohodnuť s talianmi ,, poliakmi ...
Simon, odkiaľ mas informáciu, že Su-35 má ...
Áno, musíme si vyskúšať pocity našich dedov,... ...
moj názor som tam napísal v článku.. mohli ...
Gripen je lietajúca rakva, dobrá ako cvičný ...
Celá debata | RSS tejto debaty