Smutné 22. výročie nepotrestaného zabitia dvadsiatich ľudí americkým pilotom v Taliansku.

4. februára 2020, simon22, Nezaradené

3.februára 1998 o 15:13 vinou nedisciplinovanosti amerického pilota Richarda Ashbyho zahynulo dvadsať nič netušiacich turistov v Alpách pri mestečku Cavalese. Vo výške asi 111  metrov nad zemou preťal lano kabínovej lanovky v ktorej po páde na zem prišlo o život 8 Nemcov, 5 Belgičanov,  3 Taliani, 2 Poliaci, 1 Rakušan, 1 Holanďan. Na lietadle Grumann EA-6 Prowler vzlietli z Aviana na plnenie bojovej misie nad Bosnu v rámci ťaženia Rozhodná sila. Tragédiou bolo, že porušil všetky zákazy a nariadenia, nad daným údolím nemali vôbec povolené lietať, ich letová hladina nesmela klesnúť pod 610 metrov. Napriek tomu si frajer dovolil prelet vo výške pod 100 metrov, čo sa stalo osudným ľuďom v lanovke. Pilot dokonca zničil záznam z letu ako aj kamery , nahlásil incident svojim nadriadeným. Tí nespolupracovali s talianskymi vyšetrovacími úradmi a pod falošným letovým plánom vystaveným na lietadlo F-16 nechali odletieť dané lietadlo mimo územia Talianska, posádku prepravili okamžite do USA, aby sa vyhla trestnému stíhaniu v Taliansku. Štvorčlenná posádka si vo vzduchu robila leteckú šou. Pilot Ashby mal prestávku v lietaní 8 mesiacov, nemal čo robiť na bojovej misii a prvý krát letel nad Alpami v Taliansku. Navigátor Joseph Schweitzer zasa absolvoval svoj posledný let v misii a pred návratom domov si chcel urobiť videozáznam , aby sa mohli chváliť ako nízko v tej Európe lietali. Kabínka lanovky na horu Alpe Cermis  sa zrútila z výšky asi 80 metrov, zahynuli v nej všetci pasažieri. Každý štát kde sú jednotky USA musí podpísať zmluvu NATO SOFA v ktorej je stanovené v rozpore s medzinárodným právom, že občania USA sú podriadení výhradne vojenskej jurisdikcii USA. Tak aj v tomto prípade posádka odmietla vypovedať pred Talianskými vyšetrovateľmi a bola odpravená do USA. Tam súd v Jacksonwill v Severnej Karolíne  súdil pilota a navigátora, ktorých obhajoba tvrdila, že nemali k dispozícii funkčný výškomer a lanovku nemali zakreslenú v mape, a boli 4. marca 1998 oslobodení. O 13 rokov neskôr uniklo z tajnej správy,. Že všetko na palube fungovalo normálne, dokonca mapy z pozíciou lanovky aj minimálnymi povolenými výškami mali Američania k dispozícii už od roku 1997.  ich súd oslobodil. Obálky s mapami a pokynmi boli aj v inkriminovanom lietadle, avšak neotvorené. V auguste 1998 ich súdili druhý krát na základe svedectva ich kolegov, že zničili videozáznam a tak sa správali neprofesionálne  a bránili vyšetrovaniu. Za to dostali ŠESŤ MESIACO  z čoho si odsedeli štyri a pol. Prišli o vojenský dôchodok.

Daná udalosť , hlavne jej neriešenie zo strany USA, vyvolala v Taliansku veľké demonštrácie, premiéri Romano Prody aj jeho nástupca  Massimo D Alema žiadali potrestanie vinníkov no márne. Jediné čo sa im dostalo, bolo ospravedlnenie od prezidenta Clintona. Talianska vláda vyplatila odškodné pozostalým vo výške 1,9 mil USD na osobu, z čoho im USA na základe zmluvy nahradili ¾. Takže zabitie dvadsiatich civilistov arogantným správaním sa amerických letcov zostalo dodnes  nepotrestané.

V roku 1976 rovnaká lanovka zabila 42 ľudí po pretrhnutí lana a páde kabínky. Vtedy prežilo jedno 14 ročné dievča.