Obchádzanie verejného obstarávania Ministerstvom obrany. Prečo lobisti majú takú moc?

11. novembra 2017, simon22, Nezaradené

Ministerstvo obrany spolu s vládou vyhlásili , že majú pripravenú asi 1,2 miliardy eur na prezbrojenie pozemných síl novými bojovými vozidlami vo verzii 4×4( dvojnápravové a 8×8 ( štvornápravové). Každého normálneho človeka by napadlo, vyhlásiť verejné obstarávanie , lebo takýchto vozidiel je na svetovom trhu habadej. Aké môžeme mať špecifiká , že nám žiadne nevyhovuje? Bez verejného obstarávania môže ministerstvo nakúpiť len to, na čom sa predtým samo podieľalo na vývoji, teda je zbraň či prostriedok vyvinutý na základe požiadaviek armády v jej podnikoch. Takýmto vozidlom bol Aligátor prvej a druhej generácie, ktorý sa vyvíjal od roku 1994, prešiel zmenami, premiéru mal na IDET 30.4. 1997. Vývoj platili Ministerstvo Obrany, Hospodárstva spolu s firmami  Transmisie a ZŤS TEES( výrobca). V roku 1996 sa pridal aj Kerametal, TEES sa premenovala na DMD Mobiltec. V roku 2001dostali pokutu za „ukradnutie“vozidla v prospech nemeckej firmy Rheimetall, ktorá ho vystavovala v Abu Dhabí ako svoj produkt po maličkých zmenách výkresovej dokumentácie. Aligátor bol medzinárodnou skladačkou s dielmi napríklad nemecký 7,2 litrový 146kw diesel typu DEUTZ, prevodovka Lamborghini…… Vzniklo viacero variant, PC- policajná,PV prieskumné vozidlo, PVS- veliteľské stanovisko, nosič protilietadlovej rakety IGLA,, nosič rádiolokátora, s guľometom 12,7mm,notisč protitankovej riadenej strely..  Keramické pancierovanie, ventilačný systém, schopnosť plávať, boli jeho základné charakteristiky. Vozidlo malo však meškanie v sériovej výrobe, prvé kusy boli zavedené až v roku 2005, malo veľkú poruchovosť a problémy s financovaním, jeho cena bola pre maličkú sériu neúmerne vysoká. Preto v roku 2008 minister Baška rozhodol o zastavení jeho dodávok do armády po dodaní 45 kusov z pôvodných 250.  V roku 2016 bol predstavený nový mladší brat Aligator Master II. Je dlhší o meter, má omnoho vyššiu užitočnú hmotnosť ,prvý odviezol max 4 ľudí, tento až 11, hmotnosť vzrástla na dvojnásobok, maximálna až na 12 ton. Ide údajne o plne nové vozidlo, ktoré sa len podobá na svojho predchodcu. Naša armáda však zastavila nákup starých Aligátorov a kúpila niekoľko vozidel  Iveco LMV a  tažší RG-32 Scout.

Teraz to vyzerá na novú skladačku, keď sa má na podvozok Patria montovať znova všeličo , ako integrátor je zvolená Konštrukta Defence. a.s. Pritom po zverejnení úmyslu prezbrojenia z a1,2 miliardy sa uvažovalo aj o Českej ceste cez Pandura( u nás prezentovaný ako CORSAC), ktorý sa však dosta do rečí s obeťou  menom Dalík, ktorý práve nastúpil do väzenia za požadovanie úplatku pre svojho vtedajšieho premiéra. Fínska Patria má už hotové vozidlo, ktoré je nás známejšie pod menom jeho poľskej verzie, Rosomak  ale pod menom určeným pre OS SR – Scipio .

Podobné vozidlá vyrábajú skoro všetci- nemecký typ Boxer,z Švajčiarska pochádza značne rozvetvená rodina vozidiel Piranha známa aj našim vojakom zo spoločného výcviku s jednotkami US army. Z Francúzka pochádza typ VBCI. Talianske firmy zastupujú vodidlá Frecia alebo Iveco SuperAV.  Z mimoeurópskych krajín pripadajú do úvahy Turecký PARS ktorý bol od prezentovaný na výstave IDEB a na akvizíciu ktorého v minulosti obdŕžalo MO SR oficiálnu ponuku, Izraelský Eitan alebo Singapurský Terrex.( zdroj blog Vladimír Bednár). To by sme však museli robiť „VEREJNÉ OBSTARÁVANIE…“ ktorému sa vláda chce elegantne vyhnúť a vybrala si najkomplikovanejšie a najdrahšie riešenie s neistým výsledkom. VLASTNÚ SKLADAČKU, ktorá napokon môže byť iba zástierkou na zakúpenie už vyvinutej PATRIE, ktorú akože  dorobíme a doskladáme. Tým sa zoficiálnia peniaze pre náš priemysel( či jednotlivcov) a je to dôvod pre obídenie verejného obstarávania….

Verejné obstarávanie z existujúcich vozidiel, by bolo pravdepodobne lacnejšie a hlavne s istotou výsledku overeného, už zavedeného vozidla v niektorej z armád NATO.

PREČO by tým menším vozidlom nemohol byť ten Aligátor Master II, keď už sme do jeho vývoja utopili stovky miliónov v jeho predchodcovi??  Prečo ideme zasa svojou vlastnou drahou a neistou cestou?? Žeby tam boli skryté nejaké „istoty“??

V poslednom týždni vláda ani nerokovala o materiáli ministra obrany,ktorý bol predložený na jej rokovanie. Zdá sa však, že už v týždni budúcom to bude schválené. Ponáhľať sa treba, aby sa začala dodávka realizovať už za tejto vlády a nemohla byť zrušená jej nasledovníčkou….

P.S.: Verejné obstarávanie bolo obíduté rovnako pri nákupe vrtuľníkov UH60, ako aj teraz  pri chystanej náhrade bojových lietadiel MiG-29. Ministerstvo vnútra obišlo verejné obstarávanie pri nákupe „starých“  dopravných lietadiel pre vládnu letku, rovnako „bez“ nakúpilo aj vrtuľníky BELL. Stáva sa pravidlom, že náhrady ruskej techniky sa dejú BEZ VEREJNÉHO OBSTARÁVANIA…. ako za socíku…