V Prešove pristáli prvé dva Black Hawky UH60. Je to výrazné zvýšenie našich možností?

27. júna 2017, simon22, Nezaradené
kabína UH60 foto

kabína UH60 foto

Armáda propaguje svoje prezbrojenie na západné typy techniky, ktoré majú výrazne zlepšiť spôsobilosti pri plnení úloh. Je tomu naozaj tak? Je Mi-17 ťažký vrtuľník a UH60 ľahký?

V prvom rade by som chcel pripomenúť, že akvizícia týchto vrtuľníkov bola obostretá rúškom tajomstva, nebola totiž vyhlásená žiadna súťaž či výberové konanie. Bývalý minister obrany Glváč šiel na služobnú cestu do USA , odkiaľ sa vrátil s podpísaným kontraktom na 10 kusov týchto vrtuľníkov.  Politici to prezentovali ako super vec, lepšie sa ani stať nemohlo. Dokonca aj tí opoziční, lebo veď sú to vrtuľníky od súdruha Američana, dokonca že vraj je to obchod priamo vláda-vláda, ktorý je najlacnejším možným riešením, bez medzičlánkov.

Prvá zverejnená cena tejto dodávky bola za 9 vrtuľníkov asi 230 mil. Euro. Neskôr sa spresnila do 300 mil. pritom v roku 2012 predávali USA tieto vrtuľníky  v priemere 21 mil USD za jeden kus. Náš by vyšiel asi na 33mil aj s výcvikom prvých posádok a obslúh. Posledná cena za túto „akvizíciu“  hovorí o výške 450 mil USD( 398,2 mil euro) čo je z vládneho dokumentu predloženého na schválenie kongresu 18.2.2015. Takže jeden kus tu vychádza na 50 miliónov USD aj s výcvikom posádky a dodaním niektorých dielov. Konkrétne to bolo rozpísané tak, že motory sa účtujú samostatne a preto ten nárast ceny z pôvodných 230mil na 450…. Dokonca aj navigačné, spojovacie vybavenie či rozpoznanie cudzí vlastný je rozpísané samostatne.. Takže moja otázka znela… ČO za prázdnu krabicu to dohodol Glváč za tých pôvodných 230 miliónov USD??? Na webe armadninoviny to autor zverejnil takto: . Nákup sa týka nielen deviatich strojov UH-60M Black Hawk, ale aj nasledujúceho vybavenia:

 

TOMU SA POVIE RIADNY PODVOD pri zverejnení prvotnej ceny…… Lebo ten vrtuľník bez tejto výbavy ( motorov + všetko iné) lietať jednoducho nedokáže. Ak je elektornické vybavenie účtované zvlášť, razom je na mieste myšlienka, že draky vrtuľníkov sú staré, ktoré prešli len revitalizáciou a do nich bude namontovaná táto nová elektronika vrátane nových motorov.

 

Toto sú jeho základné parametre, ktoré nie sú vôbec lepšie ako u ruských vrtuľníkov, dokonca v základných ukazovateľoch hlboko zaostávajú za univerzálnym MI-171, ktorý mal napríklad naše Ministerstvo vnútra a zamenil ich za padajúce vrtuľníky Bell.

UH-60: Uzavretie zmluvy …. 2015, vo výrobe od roku 1978
Suma …………………. 261 miliónov eur (9 kusov)-398 mil eur po doplnení motorov a výbavy
Dodanie ……………… 2017 (prvý kus)
Šírka: ………………… 16,4 metra
Dĺžka: ………………… 19,8 metra
Výška: ………………… 5,1 metra
Hmotnosť: …………… 4 819 kg (prázdne) / 9 979 kg (max.)
Posádka: …………….. 4 osoby
Kapacita: …………….. 11 vojakov
Rýchlosť: …………….. 280 km/h / 302 km/h (max.)
Dolet: …………………. 593 km (min.) / 2224 km (max.)

Výkon motorov……….2x 1410kw

Stúpavosť 4m/sek, hmotnosť nákladu 1200 kg vo vnútornom priestore, alebo 11 vojakov alebo 6nosidiel s ranenými, alebo 4100kg nákladu v podvese vonku.

Mi-171  vo výrobe od roku 1976 ako Mi-17, verzia Mi-171 od roku 1995 v rovnakej výbave avionikou sa dá kúpiť asi za 15-17 mil euro podľa došpecifikovanej výbavy.( cenu mám z rokovania s výrobcom v roku 2015.)

kabína MI-171 2009

kabína MI-171 2009

Suma …………………. 9×17 mil Euro= 153 mil.
Dodanie ………………
Rotor: ………………… 21 metra
Dĺžka: ………………… 18,42 metra
Výška: ………………… 5,1 metra
Hmotnosť: …………… 7000kg (prázdne) / 13 000 kg (max.vzletová)
Posádka: …………….. 3 osoby
Kapacita: …………….. 24-32vojakov
Rýchlosť: …………….. 250 km/h /
Dolet: …………………. 620 (min.) / 1100 km (max.)

Výkon motorov……….2x 1618 kw

Stúpavosť 5m/sek, hmotnosť nákladu 4000 kg v kabíne, alebo 24-32 vojakov, alebo 12 nosidiel so zranenými , alebo 4000 kg v podvese vonku.

Ak by sme nakúpili 9 nových Mi-171 alebo Mi-17V, cena akvizície by bola asi 153 miliónov( s motormi aj všetkou potrebnou avionickou výbavou vrátane rádiolokátora) a nie 398 miliónov tejto najvýhodnejšej ponuky bez verejného obstarávania. Mi-17/171 uvezie na palube dvojnásobok užitočnej záťaže, a trojnásobok vojakov., pri skoro rovnakej cestovnej rýchlosti, dostupe a stúpavosti. Má vyššiu variabilitu výzbroje, ktorá môže byť použitá na vonkajších podvesoch. UH60 má mierne o kúsok vyšší bojový rádius a väčšiu preletovú vzdialenosť. Cena hovorí jasne v prospech Mi-171, v porovnateľnej výbave je za tretinovú cenu ako UH60.

Sami si môžete urobiť obrázok , čo sme urobili. Jedinou výhodou nášho riešenia je nezávislosť na Rusku.

P.S.: Informácie o vybudovaní výcvikového centra spolu s trenažérom na Slovensku pre UH60 sa doposiaľ nepotvrdili nie sú uvádzané zatiaľ do praxe, záujem pretrváva, no niet finančných zdrojov. Trenažér na Mi-17- ktorý vyrobila slovenská firma VRM je možné rozšíriť o zmenenú kabínu pre Mi-171, táto možnosť zostane však nevyužitá.

Zdroj: http://www.armadninoviny.cz/nakup-uh-60-blackhawk-pre-vzdusne-sily-os-sr.html

http://www.mod.gov.sk/uh-60m-black-hawk/

https://cs.wikipedia.org/wiki/Sikorsky_UH-60_Black_Hawk

http://www.russianhelicopters.aero/en/helicopters/military/mi-817.html

https://mxsecurity.wordpress.com/tag/uh-60m/