Zvukový záznam posledných minút letu špeciálu 101, v ktorom zahynula novodobá poľská vojensko-politická špička pri Smolensku. Kto môže za leteckú katastrofu?

9. februára 2017, simon22, Nezaradené

Poľský národ je neustále traumatizovaný stratou svojich vysokých funkcionárov vrátane prezidentského páru pri leteckej katastrofe, ktorá sa odohrala 10.apríla 2010 pri pristátí vládneho špeciálu číslo 101 na letisku Smolensk (Severnyj).  Najnovšie idú dať predstavitelia Poľska Rusko na medzinárodný súd, pre nevydanie trosiek letu a havarijných zapisovačov. Spoločná medzinárodná komisia pritom uzatvorila vyšetrovanie a vydala záverečnú správu 20.10.2010. Poľská politická špička s ňou čiastočne nesúhlasila, čo vyjadrila v 148 stranovom dokumente.  Konečnú správu aj s poľskými pripomienkami publikoval MAK( medzištátny letecký komitet) 12. januára 2011. Rusi majú pravdepodobne obavu z dodatočných zásahov do trosiek ako aj zapisovačov objektívnej kontroly ( Flyght data recording), na základe ktorých by sa dali spochybniť závery vyšetrovacej komisie. Poľská reakcia na správu MAK bola prísne odmietavá, avšak na základe vlastného šetrenia, ktoré dospelo v zásade k rovnakým záverom ako ruská komisia, rezignoval 1.augusta 2011 minister obrany Bogdan Klich, boli odvolaní traja generáli a desať dôstojníkov, ako aj rozpustená celá špeciálna dopravná letka pre prepravu VIP osôb. Túto prepravu má zabezpečovať štátny prepravca, letecká spoločnosť LOT. Bezprostredná príčina katastrofy bola v 300 stranovej  správe uverejnenej 29.7.2011 okrem 163 chybám pri príprave a priebehu letu, totožná s ruskou správou MAK: Poľský záver „ Bezprostrednou príčinou katastrofy bolo klesanie pod výšku rozhodnutia ( 100 metrov), s prekročením vertikálnej rýchlosti klesania( namiesto maximálne 4m/sek bola až 8 m/sek) za poveternostných podmienok ktoré neumožňovali vizuálny kontakt so zemou a váhaním s odletom na opakovaný okruh. Tieto okolnosti viedli k nárazu do terénnej prekážky, čo spôsobilo odlomenie ľavej časti krídla s krídelkami( orgán priečneho riadenia lietadla)v dôsledku čoho došlo k strate riaditeľnosti a následnému nárazu do zeme. „  Ruský záver: Bezprostrednou príčinou katastrofy bolo neprijatie posádkou včasného rozhodnutia na odlet na záložné letisko pristátia pri opakovane včasne zaslanej informácii o faktických meteorologických podmienkach na letisku Smolensk ( Severnyj), ktoré boli omnoho horšie ako minimálne určené pre toto letisko, sklesanie lietadla bez vidu pozemných orientačných bodov do výšky výrazne nižšej ako určil riadiaci lietania pre minimálnu výšku pre odlet na opakovaný okruh ( 100 metrov), s cieľom prechodu na vizuálny let, ako aj chýbajúca nevyhnutná  reakcia a potrebná činnosť pri niekoľkonásobnom opakovaní hlásenia automatického systému včasnej výstrahy priblíženia sa so zemou (TAWS)( pull up), čo spôsobilo zrážku lietadla s prekážkou( strom )  a zemou počas riadeného letu( CFIT), zničenie lietadla, smrť posádky a cestujúcich.  Na základe záverov leteckých expertov a leteckých psychológov účasť Hlavného veliteľa VVS Poľskej republiky v pilotnej kabíne až do zrážky lietadla so zemou spôsobilo psychologický nátlak na prijatie riešenia KVS- veliteľa lietadla o pokračovaní v klesaní v podmienkach nezodpovedného riskovania majúc dominantný cieľ uskutočniť pristátie „ ZA KAŽDÚ CENU“…

Nebudem súdiť na čej strane je právo, lebo to fakt neviem. Len Vám zhrniem základné fakty z oficiálnej správy MAK, ktoré dostatočne objasnia aj laikovi prečo spadlo lietadlo s vysokými štátnymi a armádnymi funkcionármi a popíšem posledné minúty letu podľa rozšifrovaných údajov havarijných zapisovačov parametrov letu a priameho zvukového záznamu z kokpitu lietadla.

Na začiatok by som spomenul prípad z roku 2008, ktorého sa zúčastnil ako druhý pilot kapitán  lietadla osudného letu do Smolenska Arkadius Protasiuk. Vtedy bol taktiež pasažierom  Kaczyňski , prezident Litvy a Ukrajiny, premiér Lotyšska a Estónska.. Leteli na trati Varšava-Talin- Simferopol-Ganža. Počas medzipristátia v Simferopole sa rozhodol prezident Kaczyňski zmeniť cieľ letu na Tbilisi,kam šiel  podporiť prezidenta Gruzínska Saakašviliho počas vojny v Južnom Osetsku. Kapitán lietadla Grzegorz Pietruczuk spolu s druhým pilotom Arkadius Protasiukom odmietli zmeniť trasu letu pre nedostatočné vybavenie nového cieľového letiska a veľké riziko letu nad územím Gruzínska. Napriek nátlaku svojho prezidenta  ktorý im počas letu vydal najskôr ústny rozkaz ( lebo je najvyšším veliteľom ozbrojených síl- zabúda že v dome vojny) neskôr aj písomný rozkaz k zmene miesta pristátia,  pristáli na pôvodnom  letisku pristátia  v Azerbajdžanskom meste Ganža, odkiaľ šli do Tbilisi autami. Vtedy ich nazval prezident „ustráchanými tchormi“ a kritizoval rozhodnutie posádky pred novinármi. Po prešetrení incidentu prokuratúrou bol neskôr kapitán letu Grzegorz Pietruczuk za svoj zodpovedný prístup k plneniu povinností vyznamenaný opozičným( voči prezidentovi) ministrom vnútra. Táto príhoda mohla mať veľký vplyv na rozhodovanie posádky pred pristátím v Smolensku o necelé dva roky neskôr, kde bol kapitánom lietadla Arkadius Protasiuk.

Z prepisu záznamu rozhovorov v kabíne a dát z čiernych skriniek urobila komisia rekonštrukciu posledných 80km letu pred katastrofou, z ktorej vyberiem hlavné body vedúce ku katastrofe. Celá rekonštrukcia s originálnou zvukovou stopu, s ruským popisom a prekladom je verejne prístupná na tejto adrese: https://www.youtube.com/watch?v=Ebrhhp0vdD0

Ku katastrofe došlo v čase 10:41,00 moskovského času.

Čo je to glisáda? Je to zostupový uhol na pristátie, ktorým letíte, pri dodržaní ktorého ste navedený na prah dráhy pri správnej rýchlosti letu a správnej rýchlosti klesania. Pre lietadlo TU 154M2 je tento pristávací uhol 2stupne 40 minút, oni klesali  3 stupne a 10 minút.  101 sa blížil na pristátie na hornej hranici odchýlky a preto nebol upozornený. Správna zostupová rýchlosť je 265km/hod s klesaním 4,5 m/sek. Lietadlo však v poslednej fáze priblíženia klesalo až 7-8,5 m/sek s rýchlosťou 300 km / hod, čo posádka nehlásila.

Na rádiovýškomere mali pritom nastavenú nebezpečnú výšku 60 metrov, čo bolo pod 100 metrov výšky pre rozhodnutie.

Kapitán chcel pravdepodobne priletieť nad blížnu( BPRS druhý rádiomaják vo vzdialenosti asi 1000-1200 metrov pred prahom dráhy a až tam sa rozhodnúť. Tomu zodpovedá aj tá nastavená  minimálna výška 60 metrov na rádiovýškomere.

V rekonštrukčnom videu prirobili siluetu lietadla červenej farby, ktorá ukazuje ako by prebiehal let, ak by posádka pri dosiahnutí výšky100 metrov prešla do stúpania na opakovaný okruh na pristátie, biela silueta ukazuje faktické pokračovanie letu do fatálneho konca.

Na základe chybného riešenia pristátia pri ťažkých poveternostných podmienkach s nízkou výškou spodnej hrany oblačnosti (20 metrov – hmla) a nízkou horizontálnou dohľadnosťou (200-400 metrov) nebolo  možné vykonať úspešné pristátie. Posádka mala všetky potrebné informácie, napriek tomu sa rozhodla pokúsiť sa pristáť. Pred ňou to vzdala posádka ruského špeciálu IL76, ktorá pri dodržaní minimálnej výšky 100 metrov po dvoch neúspešných pokusoch sa vrátila na letisko vzletu.  Neskoršie správy z roku 2016 o prítomnosti výbušniny na palube sa ukázali kačicou a odniesli si to šéfredaktor a novinári média, ktoré rozvírilo túto mystifikáciu. Výhrady poľskej strany k stavu letiska Smolensk nehrali v tomto prípade žiadnu úlohu.   

Som presvedčený, že ješitnosť poľského prezidenta a strach posádky zo sankcií, ako aj prítomnosť veliteľa vzdušných síl v kabíne posádky boli hlavnými príčinami neprimeraného riskovania, ktoré stálo život 96 ľudí, z toho 7 členov posádky a 9 členov ochranky prezidenta.

Česť ich pamiatke!

Správa v ruštine: http://mak-iac.org/upload/iblock/abd/finalreport_rus.pdf

Správa v anglickom jazyku : http://mak-iac.org/upload/iblock/f2a/finalreport_eng.pdf