Parkovanie a parkovacia politika, kontra miniatúrne parkovacie miesta.

5. júla 2016, simon22, Nezaradené

Väčšie mestá zachvátil boom nových poplatkov za parkovanie, ktoré nazvali nová parkovacia politika.Neustále narážame na nedostatok parkovacích mies. Paradoxom je, že kde sa ich zdá byť dosť, sú primalé. Reguluje niekto tento stav? Majú povinnosť developeri spolu s výstavbou domov a obchodných centier zabezpečiť aj dostatok parkovacích miest? SAMOZREJME že majú, avšak využívajú zastarané normy z minulého storočia, ktoré boli poplatné veľkosti vtedajších áut. Tým pádom nasekajú maličké „chlieviky“ na parkovanie na parkoviskách aj v parkovacích domoch do ktorých sa s obtiažami  dá zmestiť. Ak máte voľno vpravo i vľavo je to super.. ak sa však máte trafiť medzi dve obsadené státia je to utrpenie. Ako to teda je?

Väčšina developérov má k dispozícii obmedzenú plochu určenú na krátkodobé alebo dlhodobé parkovanie. Dimenzovanie potrebného počtu parkovacích miest stanovuje norma STN 73 6110 z roku 2004, ktorá upravuje projektovanie miestnych komunikácií. K tejto norme bola vydaná v roku 2006 oprava 1 (STN 73 6110/O1) a komentár k STN 73 6110. Prioritou developerov je, zmestiť na plochu určenú na parkovanie  čo najviac parkovacích miest, nútia projektantov navrhovať parkovacie miesta čo najužšie, až na hranici rozmerov, aké im povoľuje norma STN 73 6058 z roku 1987, ktorá sa týka projektovania hromadných garáží.“ Normy určujú, že minimálne rozmery parkovacieho miesta pre malé autá sú pri kolmom státí 2,25 x 4,5 metra.(všetky parkoviská kde stojíte oproti sebe a vedľa seba). Tento rozmer sa využíva v snahe maximalizovať počet parkovacích miest. Aby ste na nich mali problém zaparkovať, nemusíte byť majiteľom veľkej limuzíny. Stačí vlastniť auto strednej triedy – napríklad Mercedes triedy C s rozmermi 2 x 4,59 metra alebo Volkswagen Passat s veľkosťou 1,82 x 4,77 metra. Parkovacie miesta pre takéto autá by podľa platnej normy mali mať rozmer minimálne 2,4 x 5,3 metra. V skutočnosti ich však nájdete len málokde. Normy zostávajú, autá rastú. Pred nejakými pätnástimi až dvadsiatimi rokmi veľkosť normovaných miest nebola až takým vážnym problémom, veď v čase vzniku noriem naše cesty brázdili najmä staršie škodovky – od Favoritov cez Felicie až po prvé Fabie. S rozmermi 1,64 x 3,86 metra, ( Felicia), sa tam hravo zmestila. Favorit bol ešte menší, zabral plochu iba 1,62 x 3,82 metra.  Rovnaká norma stanovuje pri šikmom státí rozmery jedného miesta podľa veľkosti auta od 2,25×4,40 po 2,40×5,10 (45 stupňov a osobné autá)

STN 73 6110 určuje koľko musí developer zabezpečiť parkovacích miest , norma obsahuje vzorec pre výpočet z ktorej vyplynie že musí byť pri stavbe zabezpečené:
Rodinné domy – 2 miesta / dom
Viacpodlažné domy 1 izbové byty – 1 miesto / byt
Viacpodlažné domy 2 izbové byty – 1,5 miesta / byt
Viacpodlažné domy 3 a viac izbové byty – 2 miesta / byt …Pri kolaudácii by mal byť aj počet parkovacích mist zodpovedajúcich norme hlavným bodom kontroly.

Tak si vezmime meter a počítadlo a skúsme premerať parkovacie miesta pred obchodnými domami. Tam je počet miest závislí od rozlohy obchodnej plochy alebo počtu zamestnancov a návštevníkov. Nad 5000 metrov predajnej plochy musí byť jedno státie na 20 metrov štvorcových . Miest pre invalidov musí byť minimálne 4%, ich šírka musí byť minimálne 3,5 metra.

parkovanie1

Pri parkovacej politike zavádzanej v mestách, kde sa ide vyberať v omnoho väčšom rozmere ako doposiaľ, by mali byť dodržané všetky tieto aj keď zastarané normy. Nemali by sme sa uspokojiť s minimálnymi rozmermi, lebo také autá sú na našich cestách už skôr v podobe a počtoch veteránov ako bežnej rodinnej reality. V Košiciach platí nové spoplatnenie a už sme svedkami zničených nových parkovacích automatov. To nie je cesta. Ničenie cudzieho majetku je predsa len trestný čin Ako huby po daždi sú zavádzané nové parkovacie poplatky vo všetkých väčších mestách.. Ak preukážeme že parkovacie státia nezodpovedajú norme, nebudeme za ne platiť oprávnene. Ak nás úž chcú zdierať, tak nech aspoň dodržia normy. Najlepšie by bolo vypracovanie novej STN, zodpovedajúcej vozovému parku , ktorý máme momentálne , s výhľadom do budúcnosti. A dajme za väčšie miesta aj väčší poplatok, ale dajme majiteľovi auta možnosť vybrať si, nenúťme ho kaskadérskym kúskom vpratávania sa do malých „chlievikov“ s veľkými autami.

P.S.: ak niekto našiel novšie normy, dajte mi vedieť… ja som iné  s väčšími rozmermi nenašiel.