Black Hawk v Košiciach, starý -zmodernizovaný „ako nový “ kus je prvý zo štyroch.

25. októbra 2017, simon22, Nezaradené

uh60kosice1Vo štvrtok 19.októbra 2017 sme videli na jednej komerčnej televízii v hlavných správach šot o privezení prvého z vrtuľníka UH60 do Košíc, ktorý bude jeden zo štyroch daného typu  a celkovo z pätnástich rôznych vrtuľníkov novo tvoriacej sa „Slovak Training Academy.“ Sídli v Dubnici nad Váhom  Štúrova 925/27.  Píše na svojej stránke, že má viac ako dvanásť ročné skúsenosti . V obchodnom registri je ale až  od 10.1.2017 zaregistrovaná firma „Slovak Training Academy“s.r.o., ktorá sa pretransformovala z VOP Nováky a VOP Slovakia. Spoločníci sú veľkí hráči na zbrojárskom nebi, MSM GROUP a EAS Holding, predtým bol vo výpise ešte EXCALIBUR army spol. s.r.o., ktorý je vo vlastníctve jedného z najväčších zbrojárskych mágov v Čechách, ktorý sa za posledných pár rokov etabloval aj na Slovensku.  Konateľom“ Academy..“ je Ing. Marián Goga., ktorý je zároveň menšinovým vlastníkom aj MSM GROUP.

Do súkromnej leteckej školy majú byť privezené celkom štyri UH60 z celkového počtu 15 vrtuľníkov rôznych typov. Prvý mal na chvoste registračné číslo N522AA, aj menej zdatnému človeku sa podarí nájsť údaje o danom vrtuľníku. http://registry.faa.gov/aircraftinquiry/NNum_Results.aspx?NNumbertxt=N522AA

uh60kosice A zrazu zostávam s otvorenými ústami. Tento stroj bol totiž vyrobený v roku 1981, a vlastnila ho firma AIRCRAFT INVESTMENT HOLDINGS LLC z mesta Enterprise v štáte Alabama na ktorú je registrovaný. Vrtuľník prešiel „modernizáciou“ v závode Alabama Arista Aviation, kde dostal nové sfarbenie a prístrojové vybavenie( foto nižšie) .. Citujem … okrem UH-1 ponúka spoločnosť Arista kompletnú údržbu a modernizáciu vrtuľníkov UH-60 Black Hawk. Spoločnosť tiež rekonštruuje lietadlá zakúpené z amerického vojenského odpredaja UH-60, ako aj pre zákazníkov, ktorí už vlastnia Black Hawks. Na tohtoročnej  Parížskej leteckej prehliadke( 2017), Enderle oznámil, že Arista uzavrel dohodu o predaji štyroch modifikovaných Black Hawks pre „ International Defense and Aerospace Group“, ktorá bola označená za prvú obchodnú transakciu spoločnosti. Hlavné zameranie zákazníka spoločnosti Arista je na ministerstvo obrany USA, ministerstvo zahraničných vecí USA a ďalších vládnych agentúrach, ako aj na zahraničné vlády.

Tento konkrétny vrtuľník v čiernobielom sfarbení s rovnakou  imatrikuláciou N522AA , pod akou je dovezený do Košíc, vystavovala firma Arista na Heliexpo 2016 v Louisville, Kentucky (1-3 March 2016). Foto z Výstavy , link priložený. Ak v USA nepoužívajú jednu registračnú imatrikuláciu na viacero strojov, tak je to ten „náš“

uh60kosice3

 

uh60kosice2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

http://aerossurance.com/news/heliexpo-2016-photo-report/

Paluba je moderná , vybavená všetkým trendovým z poslednej doby- glaas cocpit.

Kto však je vlastníkom tých štyroch UH60, ktoré budú lietať v tom výcvikovom centre?

– International Defense and Aerospace Group“  so sídlom Glen Mills Road 272 Glen Mills PA 19342  USA, založila na Slovensku 30.mája 2017 firmu IDAG s.r.o. so sídlom v Bratislave (IČO 50930931) a už 19- 25 júna bolo na Aerosalóne v Paríži  oznámené, že kúpila od  spoločnosti Arista štyri modernizované vrtuľníky Black Hawk – ako sa teraz ukazuje, pre naše tvoriace sa školiace centrum v Košiciach. Zdroj :

http://simplyinvestasia.com/alabamas-arista-aviation-wins-111-million-state-department-contract/

 

Ak je tento konkrétny vrtuľník vyrobený v roku 1981 prešiel rukami niekoľkých majiteľov, má za sebou 36 ročný život, jeho konštrukcia prešla tisíckami cyklických zaťažení od letovej prevádzky. V tejto dobe je svetovým trendom modernizácia lietadiel a vrtuľníkov novou avionikou, lebo náklady na ich obstaranie sú nižšie ako kúpenie novej techniky. Neviem prečo ho dal nový vlastník prestriekať pred dovozom na vojenskú farbu, mne sa tá z výstavy 2016 páčila.

Ďalšou záhadou pre mňa je samotný kupujúci , ktorý kúpil tie štyri vrtuľníky. Adresa jeho sídla je totiž v rodinnom dome, neďaleko Pensylvánskej univerzity.

INTERNATIONAL DEFENSE & AEROSPACE GROUP LLC 
Glen Mills Road 272 
Glen Mills PA 19342 
Spojené štáty americké         Sídlo firmy v USA, ktorá kúpila 4 kusy  UH60 po modernizácii, jeden z nich je už v Košiciach

uh60kosice6To naznačuje, že môže ísť o „schránkovú firmu“ niekoho z Čiech alebo Slovenska. Na internete som o nich nič nenašiel, okrem toho, že v našom Obchodnom registri sú jediným majiteľom svojej skratkovej firmy IDAG s.r.o., ktorá bude pravdepodobne zapísaná ako majiteľ vrtuľníkov UH60 v Slovenskom leteckom registri. Ba predsa, ešte jednu narýchlo urobenú internetovú adresu, z ktorej sa však nič nik nedozvie. http://idagllc.com/

V Alabame budú modernizovať svoje Black Hawky aj Rakúšania, v inej taktiež novovzniknutej firme GAS si objednali vývoj modernizácie kokpitu pre svoje vojenské vrtuľníky v hodnote asi 40 mil USD na prístrojovej báze GARMIN 5000. Zmluva sa týka návrhu, výroby, inštalácie a testovania nových leteckých systémov pre deväť rakúskych helikoptér S-70A-42 Black Hawk, uviedol Darrell Kindley, prezident spoločnosti. Alabama je rajom leteckých firiem, majú tu veľkú tradíciu. GAS totiž patrí do veľkej Helicopter MRO, ktorá zahŕňa aj firmy  Arista Aviation v Enterprise a Vector v Andalusii, ako aj Science and Engineering Services (SES), ktorí sa rozširujú o investície 70 mil USD a 450 pracovníkov. Všetko je v blízkosti Ozark kde sídli  od roku 1955 výcvikové stredisko amerických armádnych pilotov a v neďalekom Redstone Arsenal v Huntsville je U.S. Army’s helicopter command.

Je chvályhodné, že sa našiel bohatý investor, ktorý prenajme svoj majetok na výcvik pilotov a dá tak prácu desiatkam ľudí v Košiciach. Len si neviem predstaviť situáciu, ak by niekto kúpil rovnako zmodernizovaný 36 ročný vrtuľník z Ruska…. Z armády sme vyradili niekedy v roku 2008-2010 bojové vrtuľníky Mi-24(D a V) ktoré boli vyrobené v rozpätí rokov 1980 a 1989, a chystáme sa vyradiť aj všetky MI-17 , ktoré boli vyrobené v rozpätí rokov 1985 až 1989. (32-28 ročné)Tieto považujeme za zastaralé a pre ďalšie použitie neschopné. Avšak existuje ponúkaná modernizácia napríklad Izraelom alebo ruským výrobcom vrtuľníkov, ktorá by bola rovnocenná tej , ktorú robia firmy v USA na svojich UH60. To som už ale odbočil k armáde, ktorá nemá s týmto projektom „civilnej leteckej akadémie“ nič spoločné….

P.S.: tá história vrtuľníka je platná za predpokladu, že v USA nepoužívajú rovnakú registračnú imatrikuláciu N522AA súčasne na viacerých vrtuľníkoch či lietadlách. Myslím, že to je vylúčené.